Zabawki popularnym prezentem na mikołajki? Okazuje się, że niekoniecznie

(Fot. Freerangestock/Jill Wellington)

Zaledwie nieco ponad jedna piąta rodziców (22 proc.) kupuje swoim dzieciom zabawki w okresie mikołajek – wynika z badania „Zakupy zabawek i środki z 800 plus”. Jak dodano, do najczęściej kupowanych zabawek należą gry planszowe/interaktywne i puzzle, zabawki edukacyjne i rozwojowe oraz klocki.

Mikołajki, a następnie Święta Bożego Narodzenia to okres, w którym zabawki kupuje swoim dzieciom odpowiednio 22 proc. i 57 proc. rodziców – stwierdzono w raporcie „Zakupy zabawek i środki z 800 plus” dentsu Polska. W edycji badania z sierpnia 2022 r. zauważono, iż spośród cech zabawek dla dzieci, na które rodzice zwracają uwagę, znajdują się: bezpieczeństwo (86 proc.), niezawodność i trwałość (81 proc.), możliwość zabawy i nauki dla dziecka (81 proc.), atrakcyjną cenę podstawową (76 proc.) bądź promocyjną (75 proc.).

Zgodnie z raportem, 47 proc. rodziców (ankietowanych w sierpniu 2022 r.) w dni robocze spędza na zabawie ze swoimi dziećmi od 1 do 3 godzin dziennie. 44 proc. poświęca na nią średnio 4-6 godzin dziennie w weekendy. Dodano, iż 46 proc. respondentów uważa, że poświęca dziecku na zabawę tyle czasu, ile trzeba; 34 proc., iż raczej za mało; 16 proc. oceniło, że zdecydowanie za mało czasu poświęca na zabawę z dzieckiem.

Według 44 proc. polskich rodziców, badanych we wrześniu 2023 r., sytuacja ekonomiczna sprawia, że kupują oni obecnie dzieciom mniej zabawek. 26 proc., przekazało, iż nabywa podobną ilość, ale wybierając tańsze warianty.

Agata Szymańska z dentsu Polska oceniła, że pomimo wystąpienia ponad 16 proc. inflacji sektor zabawek „zakończył rok 2022 na podwójnym plusie, rosnąc zarówno wartościowo, jak i ilościowo”. Wskazała, iż dużą zasługę ma w tym tzw. supersezon grudniowy, który w kategorii zabawek generuje nawet 30 proc. rocznej sprzedaży.

– Trudno sobie wyobrazić, aby rok 2023 był pod tym względem diametralnie różny. Rodzice nie zrezygnują z zakupu prezentów dla swoich pociech, jednak ich decyzje zakupowe staną się bardziej przemyślane – stwierdziła Szymańska.

NAJCZĘSTSZE WYDATKI

Jak zauważono w raporcie, obecnie do najczęściej kupowanych rodzajów zabawek należą: gry planszowe/interaktywne i puzzle (66 proc.), zabawki edukacyjne i rozwojowe (61 proc.), klocki (61 proc.) oraz zabawki do zabawy na zewnątrz lub akcesoria sportowe (60 proc.).

Ilona Szynkowska z dentsu Polska przekazała, że obecnie środki z 500+ są zazwyczaj pożytkowane przez badanych rodziców na: artykuły szkolne i papiernicze (56 proc. wskazań), dodatkowe wydatki edukacyjne (50 proc.) oraz żywność (43 proc.). – W tym kontekście zakup zabawek to raczej dodatek, mniej priorytetowy w porównaniu do innych potrzeb – stwierdziła ekspertka.

Dentsu Polska wskazało, że dodatkowe 300 zł, o które świadczenie 500+ ma być zwiększone od 1 stycznia 2024 r., rodzice planują przeznaczyć m.in. na pozaszkolną edukację dzieci (46 proc.) oraz oszczędności dla dziecka na przyszłość (44 proc.).

Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dwóch turach: w sierpniu 2022 r. i wrześniu 2023 r. na grupie odpowiednio 1021 i 500 respondentów posiadających co najmniej jedno dziecko do 12 roku życia.

PAP/jk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj