Mieszkańcy okolic przejazdów kolejowych wysłuchani. Od dziś mniej hałasu i spokojniejsze noce

Z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych zniknęły wskaźniki W6b (fot. PKP PLK)

Od 20 maja pociągi nie muszą już trąbić przed wszystkimi przejazdami. Nowe przepisy przyniosła nowelizacja rozporządzenia ministra infrastruktury ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Weszła w życie nowelizacja rozporządzenia ministra infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. Z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych zniknęły wskaźniki W6b, które o nim przypominały.

Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia – niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. Ta zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.

SYGNAŁ RP1 „BACZNOŚĆ”

Sygnał Rp1 „Baczność” nadal będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń, czyli przed:

  • przejazdami kategorii D,
  • przejazdami obsługiwanymi ręcznie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe),
  • przejazdami na drogach wewnętrznych,
  • miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym.

Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie on obowiązkowy na około 50 procentach wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.

Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.

Posłuchaj także: 

mat. pras./aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj