Rząd chce zainwestować sto milionów złotych w port w Elblągu. „Wycena leży po stronie zarządu”

(Fot. PAP)

Rząd planuje, że w pierwszym etapie inwestycje w porcie w Elblągu sięgną stu milionów złotych. Ministerstwo Infrastruktury oczekuje obecnie na przedstawienie przez samorząd, jaka jest strategia rozwoju portu i jego stan właścicielski – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jak wyjaśnił, powstał już wspólny zespół, który ma wypracować porozumienie dotyczące ostatecznej skali inwestycji.

– Już parę razy zablokowałem decyzję prezydenta Elbląga o sprzedaży nabrzeży w porcie, więc oczekujemy na to, aby port przedstawił nam właściwie, czym dzisiaj zarządza. Z oficjalnych informacji czy też informacji, które posiadamy, wynika, że niewiele tych terenów już pozostało należących stricte do miasta. Może trzeba będzie rozmawiać z operatorami, właścicielami w tym zakresie, którzy są już właścicielami poszczególnych nabrzeży. Teraz cała praca, którą trzeba wykonać, leży po stronie zarządu portu, który musi przedstawić przede wszystkim wycenę, wskazać kierunki rozwojowe, tak abyśmy mogli w sposób formalny zainwestować poprzez budżet państwa – wyjaśnił we wtorek 20 września w Studiu PAP Marek Gróbarczyk.

Wiceminister podtrzymał też wcześniejsze zapowiedzi, że cała inwestycja dotycząca kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną do Elbląga zostanie zakończona w 2023 r. Wtedy to droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do stu metrów oraz do dwudziestu metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

KONIECZNE POGŁĘBIENIE CAŁEJ RZEKI

– Myślę, że za rok o tej porze będziemy już kończyć całkowicie tę inwestycję, a więc dojście do portu w Elblągu. Przypomnę tylko, to jest bardzo rozległa inwestycja, bo wiąże się z pogłębieniem całej rzeki Elbląg, budową ścianek szczelnych, pogłębieniem Zalewu Wiślanego, przebudową mostu w Elblągu, z całym układem drogowym więc zakres prac który towarzyszy tej inwestycji jest bardzo duży – wyliczał wiceminister.

Kanał na Mierzei Wiślanej został otwarty w sobotę, 17 września, w sobotę. Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj