Blisko 200 jednostek przeprawiło się przez śluzę Port Nowy Świat w ciągu minionego tygodnia

(fot. Mateusz Ochocki / KFP)

Blisko 200 jednostek skorzystało przez tydzień z przeprawy na Kanale Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Więcej przejść przez śluzę Port Nowy Świat odnotowuje w weekendy – poinformował Urząd Morski w Gdyni.

Jak poinformowała w poniedziałek 26 września rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, od niedzieli 18 września do niedzieli 25 września łącznie prześluzowane zostały 194 jednostki. Więcej przejść miało miejsce w weekend.

UROCZYSTE OTWARCIE

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną uroczyście otwarto w poprzednią sobotę 17 września; to część nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślany. W dniu otwarcia jako pierwsze przepłynęły przez śluzę i wypłynęły z Portu Nowy Świat na Bałtyk trzy jednostki państwowe: flagowy Zodiak II należący do Urzędu Morskiego oraz Kaper 2, jednostka straży granicznej i Orkan, jednostka SAR.

Drugiego dnia, w niedzielę, przez śluzę przeprawiło się 95 jednostek. Jak informował Urząd Morski w Gdyni, statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy.

HARMONOGRAM ŚLUZOWANIA

Według informacji Urzędu Morskiego w Gdyni, śluzowanie jest bezpłatne i odbywa się według harmonogramu z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany: I śluzowanie 08:30 – 10:30; III: 13:30 – 15:30, natomiast z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską: II. 11:00 – 13:00 oraz IV. 16:00 – 18:00.

II ETAP INWESTYCJI

Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską było funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.

II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. III etap obejmuje natomiast pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

III ETAP INWESTYCJI

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w połowie września mówił, że prace dotyczące II etapu są zaawansowane w 67 proc., a III, obejmujące roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym, – w 29 proc. Jak podkreślał, „wszystkie prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem i ostateczny termin zakończenia całości inwestycji nastąpi jesienią przyszłego roku” – podał.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.

PAP/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj