Od poniedziałku, 12 września, do połowy grudnia tego roku na trasie Chojnice-Kościerzyna pociągi zostaną zastąpione autobusami. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamierza bowiem przebudować perony. W ich obrębie zostaną też wymienione tory.
Nowe przystanki na linii z Chojnic do Kościerzyny mają ułatwić dostęp do kolei. Prace rozpoczęły się od rozbiórki jednego z torów przy stacji Brusy, gdzie zbudowany zostanie nowy peron wyspowy. Jego wyższa niż zwykle konstrukcja ma ułatwić podróżnym wsiadanie do pociągów, a wygodne i bezpieczne dojście w poziomie szyn – umożliwić dostęp do peronu osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Będzie też wiata oraz ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco.
Zmiany nie kończą się na tym. Zaplanowano też montaż czytelnego oznakowania, nowych gablot z rozkładami jazdy pociągów i informacjami dla podróżnych oraz jaśniejszego, energooszczędnego oświetlenia, a w nawierzchni peronu i dojścia do niego powstaną ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą. Z kolei na wymienionej nawierzchni placu przystacyjnego zamontowanych zostanie 20 stojaków dla podróżnych dojeżdżających na stację rowerem. Przebudowa układu torowego obejmie natomiast wymianę torów o łącznej długości blisko 1,7 km. Trzy nowe rozjazdy mają zapewnić pociągom sprawne zmiany torów. Zakończenie prac planowane jest na trzeci kwartał 2023 roku.
PRZEBUDOWANE BĘDĄ TEŻ INNE PERONY
Przebudowa będzie dotyczyła nie tylko Brus. Wymienione zostaną tory przystacyjne o łącznej długości przekraczającej pięć kilometrów na przystankach Kalisz Kaszubski, Męcikał, Lubnia oraz Żabno koło Chojnic. Zasadnicze prace przy przebudowie peronów w tych miejscowościach zostały zakończone.
We wrześniu planowane jest rozpoczęcie budowy nowego peronu w Dziemianach Kaszubskich. Z kolei w Kaliszu Kaszubskim, na przejeździe kolejowo-drogowym w ciągu ulicy księdza Jutrzenki-Trzebiatowskiego, zamontowane zostaną sygnalizatory świetlne, co ma podnieść poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniu.
Prace na linii Chojnice-Kościerzyna finansowane są z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” i środków budżetowych Polskich Linii Kolejowych. Ich łączny koszt ma wynieść około 22 milionów złotych netto.
E.S./MarWer