Żukowo Zachodnie, Niestępowo i Leźno – w tych miejscach przy linii bajpasu kartuskiego działać mają tymczasowe parkingi dla samochodów. Urzędnicy z Żukowa deklarują, że pracują nad ich przygotowaniem, by od lipca, kiedy remontowana linia 201 do Kościerzyny zostanie zamknięta, pomóc podróżnym wybierającym alternatywną trasę kolejową.
– W przypadku Żukowa Zachodniego liczymy na to, że uda nam się dograć kwestie własnościowe z właścicielem terenu i będą miejsca tymczasowego postoju. Przez cały czas rozmawiamy też z PKP w sprawie pozostałych lokalizacji – mówi Wiesław Pałka z Urzędu Gminy.
KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA
Od lipca w zamian za pociąg na odcinku Kartuzy – Gdańsk Rębiechowo kursować ma co pół godziny komunikacja zastępcza. Autobusy nie zatrzymają się jednak w Żukowie Zachodnim, bo według przedstawicieli urzędu marszałkowskiego, mogłyby utknąć w korku.
Łącznie kursować mają trzy linie zastępcze. Oprócz KZ1 z Kartuz do PKM Gdańsk Rębiechowo, będą to także KZ2 – z Kościerzyny do Kartuz przez Skorzewo, Stężycę, Gołubie, Wieżycę, Somonino, Kiełpino i Dzierżążno. Kolejna, przyspieszona KZ3 z przystankami jedynie w Somoninie i Kiełpinie. Dwie ostatnie wyjeżdżać będą co godzinę.
Plan zatwierdzić musi Urząd Transportu Kolejowego. W autobusach będzie obowiązywała kolejowa Taryfa Pomorska.
ROZBUDOWA LINII 201
Prace przy rozbudowie i elektryfikacji linii 201 potrwają co najmniej do 2028 roku. Przez ten czas po trasie bajpasu z Kartuz przez Starą Piłę i Leźno do Kokoszek pojadą 24 pary pociągów.
W gminie do końca 2027 roku powstać ma sześć docelowych centrów przesiadkowych z kolei. Poza Żukowem Zachodnim to Borkowo, Pępowo, Rębiechowo, Niestępowo i Leźno. Pieniądze w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych pochodzić mają z Unii Europejskiej.
Sebastian Kwiatkowski/aKa






