Trwa przebudowa portu w Łebie. Prace wchodzą w nowy etap

(fot. Urząd Morski w Gdyni)

Urząd Morski w Gdyni poinformował, że modernizacja infrastruktury portowej oraz przygotowania do przebudowy wejścia do portu w Łebie postępują zgodnie z harmonogramem. Celem inwestycji ma być zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi i rozwój lokalnej gospodarki.

Rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że prace modernizacyjne przy nabrzeżu Maltańskim oraz pirsie w Łebie wchodzą w kolejny, zaawansowany etap.

– Wykonawca zrealizował już kluczowe elementy inwestycji, obejmujące zarówno roboty rozbiórkowe, jak i prace konstrukcyjne. Do tej pory zakończono demontaż istniejącego nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu, wykonano roboty ziemne, a także zainstalowano kompletną ściankę szczelną wraz z jej skleszczeniem i kotwami gruntowymi. W ramach przygotowania pod nowy oczep żelbetowy wykonano również filtr odwrotny oraz podkłady betonowe – podała Kierzkowska.

Urząd Morski podkreślił, że obecnie roboty postępują równolegle na kilku frontach. Trwają intensywne prace zbrojarskie nabrzeża Maltańskiego, a na terenie pirsu prowadzone są roboty kafarowe. Instalowane są stalowe pale o średnicy 508 x 12,5 mm i długości 11–12 metrów, a także grodzice stalowe. Ich montaż – jak podkreślono – znajduje się na końcowym etapie.

Kierzkowska wyjaśniła, że w najbliższych tygodniach wykonawca planuje przejść do kolejnych faz zadania.

– Na listopad i grudzień zaplanowano wykonanie robót żelbetowych nowego oczepu nabrzeża Maltańskiego wraz z zasypem od strony lądu oraz rozpoczęcie prac nawierzchniowych. Na pirsie kontynuowane będą prace palowe (ich zakończenie planowane jest w ciągu najbliższych kilku dni), a następnie rozpoczną się roboty żelbetowe konstrukcji – podała.

Umowa na te prace, o wartości ponad 5 mln zł, została podpisana w marcu br. Ich wykonawcą jest firma Erbud, a zakończenie planowane na pierwszy kwartał 2026 roku.

PRZEBUDOWA WEJŚCIA DO PORTU

Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni podkreśliła ponadto, że równolegle trwają intensywne prace projektowe dotyczące przebudowy wejścia do portu w Łebie.

Dokumentacja ma pozwolić na rozpoczęcie budowy nowoczesnego układu falochronów, w tym m.in. nowego, 260-metrowego falochronu wschodniego typu wyspowego oraz przedłużenia falochronu zachodniego o 91 metrów.

– Zrealizowano już badania sonarowe, ferromagnetyczne i geologiczne (ta ostatnia dokumentacja czeka na zatwierdzenie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska). Trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej, a następnie wydane będzie pozwolenie wodnoprawne i pozwolenie na budowę – tłumaczyła Kierzkowska.

Dodała, że w najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace nad koncepcjami, projektem budowlanym i projektami technicznymi.

Inwestycję o wartości ok. 132 mln zł realizuje Korporacja Budowlana Doraco. Jej zakończenie zaplanowano na sierpień 2026 r.

Przebudowa wejścia do portu w Łebie oraz remont nabrzeża Maltańskiego i pirsu wewnątrz portu realizowane są w ramach projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

PRACE PODCZYSZCZENIOWE

Urząd Morski przypomniał jednocześnie, że w porcie w Łebie trwają również prace podczyszczeniowe, które mają zapewnić odpowiednie głębokości dla jednostek wpływających i wypływających z portu.

– Firma Marine Sailor Bis Sp. z o.o. w ciągu 7 miesięcy wydobędzie ok. 100 tys. m3 urobku – z czego 60 tys. m3 planowane jest do wydobycia jeszcze w tym roku – podała Kierzkowska.

Pozyskany materiał ma trafić na odcinek brzegu na wschód od wejścia na plażę nr 9, gdzie wzmocni linię brzegową, z pominięciem obszaru rezerwatu.

PAP/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj