Inwestycje drogowe w gminie Żukowo. Urzędnicy podsumowują rok i dzielą się planami na przyszły

Znak drogowy, uwaga wykopy na barierach ochronnych. Budowa drogi
Zdjęcie ilustracyjne (fot. pixabay.com)

Gmina Żukowo podsumowała tegoroczne inwestycje drogowe. Urzędnicy mają też duże plany na przyszły rok. Poznaliśmy najważniejsze wielomilionowe projekty.

Budowa ulicy Pszennej w Baninie i modernizacja Żurawiej w Czaplach – to najważniejsze inwestycje drogowe mijającego roku w gminie Żukowo. Jak podkreśla Wiesław Pałka, naczelnik referatu inwestycji w urzędzie, wyzwaniem był zwłaszcza ten pierwszy projekt.

– To, że udało się dokończyć ten temat, to jest naprawdę duży sukces. Przypomnę: był tam ogromny problem z uzyskaniem zatwierdzenia i uzgodnienia usunięcia kolizji elektroenergetycznych w drodze, co spowodowało tak naprawdę cztery miesiące opóźnienia. To niezwykle ważna droga, jedna z osi transportowych Banina, łącząca docelowo ulicę Lotniczą z ulicą Lipową, czyli taka mała obwodnica. Koszt inwestycji wyniósł ponad 20 milionów złotych, a dofinansowanie ponad 8 – tłumaczy.

Urzędnicy dodają, że w tym roku udało się także wyremontować ulicę Brzozową w Glinczu, wybudować ścieżkę pieszo-rowerową łączącą Przyjaźń i Skrzeszewo oraz chodnik przy Polnej w Chwaszczynie.

PLANY NA PRZYSZŁY ROK

Do najważniejszych planów inwestycyjnych w gminie Żukowo na przyszły rok należą: przebudowa drogi z Żukowa do Przyjaźni, ulicy Słonecznej z Czapel do Rębiechowa oraz przebudowa ulic Spacerowej i Kolejowej na granicy Banina i Rębiechowa. Jak podkreśla Wiesław Pałka, najwięcej pracy będzie na ulicy omijającej centrum Żukowa. To inwestycja warta 20 milionów złotych.

– Projekt kanalizacji sanitarnej na Rutki zakłada wykonanie części podłączenia kolektora przez ulicę 3 Maja w Żukowie. Stwierdziliśmy, że żeby połączyć te dwie inwestycje, najlepiej będzie wykonać układ drogowy od razu w sposób docelowy – mówi. – Najpierw wykonana zostanie ulica 3 Maja w Żukowie od Raduni przy terenie cmentarza, poprzez budowę nowego ronda na skrzyżowaniu z odcinkiem, który łączy się z ulicą Kościerską. Następnie wykonany zostanie odcinek pod Otomino, do włączenia się ulicy Karola Krefta w przebieg nowej trasy na Obwodnicy Metropolitalnej – dodaje.

W przypadku skrótu z Banina do Rębiechowa – w połowie przyszłego roku planowane jest wyburzenie wiaduktu nad linią kolejową. Prace drogowe rozpoczną się w roku 2027.

Wśród najważniejszych tworzonych dokumentacji jest też ta dotycząca chodnika przy ulicy Karwety w Miszewku, ale także związana z ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż starej krajowej „20”, z Miszewa do Tuchomia. Przyszły rok to także budowa drogi pieszo-rowerowej przy Pałacowej w Małkowie.

Sebastian Kwiatkowski/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj