Gmina Żukowo podsumowała tegoroczne inwestycje drogowe. Urzędnicy mają też duże plany na przyszły rok. Poznaliśmy najważniejsze wielomilionowe projekty.
Budowa ulicy Pszennej w Baninie i modernizacja Żurawiej w Czaplach – to najważniejsze inwestycje drogowe mijającego roku w gminie Żukowo. Jak podkreśla Wiesław Pałka, naczelnik referatu inwestycji w urzędzie, wyzwaniem był zwłaszcza ten pierwszy projekt.
– To, że udało się dokończyć ten temat, to jest naprawdę duży sukces. Przypomnę: był tam ogromny problem z uzyskaniem zatwierdzenia i uzgodnienia usunięcia kolizji elektroenergetycznych w drodze, co spowodowało tak naprawdę cztery miesiące opóźnienia. To niezwykle ważna droga, jedna z osi transportowych Banina, łącząca docelowo ulicę Lotniczą z ulicą Lipową, czyli taka mała obwodnica. Koszt inwestycji wyniósł ponad 20 milionów złotych, a dofinansowanie ponad 8 – tłumaczy.
Urzędnicy dodają, że w tym roku udało się także wyremontować ulicę Brzozową w Glinczu, wybudować ścieżkę pieszo-rowerową łączącą Przyjaźń i Skrzeszewo oraz chodnik przy Polnej w Chwaszczynie.
PLANY NA PRZYSZŁY ROK
Do najważniejszych planów inwestycyjnych w gminie Żukowo na przyszły rok należą: przebudowa drogi z Żukowa do Przyjaźni, ulicy Słonecznej z Czapel do Rębiechowa oraz przebudowa ulic Spacerowej i Kolejowej na granicy Banina i Rębiechowa. Jak podkreśla Wiesław Pałka, najwięcej pracy będzie na ulicy omijającej centrum Żukowa. To inwestycja warta 20 milionów złotych.
– Projekt kanalizacji sanitarnej na Rutki zakłada wykonanie części podłączenia kolektora przez ulicę 3 Maja w Żukowie. Stwierdziliśmy, że żeby połączyć te dwie inwestycje, najlepiej będzie wykonać układ drogowy od razu w sposób docelowy – mówi. – Najpierw wykonana zostanie ulica 3 Maja w Żukowie od Raduni przy terenie cmentarza, poprzez budowę nowego ronda na skrzyżowaniu z odcinkiem, który łączy się z ulicą Kościerską. Następnie wykonany zostanie odcinek pod Otomino, do włączenia się ulicy Karola Krefta w przebieg nowej trasy na Obwodnicy Metropolitalnej – dodaje.
W przypadku skrótu z Banina do Rębiechowa – w połowie przyszłego roku planowane jest wyburzenie wiaduktu nad linią kolejową. Prace drogowe rozpoczną się w roku 2027.
Wśród najważniejszych tworzonych dokumentacji jest też ta dotycząca chodnika przy ulicy Karwety w Miszewku, ale także związana z ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż starej krajowej „20”, z Miszewa do Tuchomia. Przyszły rok to także budowa drogi pieszo-rowerowej przy Pałacowej w Małkowie.
Sebastian Kwiatkowski/aKa





