Jeszcze w tym roku pojedziemy szybciej z Gdańska do Warszawy. Pociągi mają się rozpędzać do nawet 200 km/h

Wraz z nowym rozkładem jazdy – pojedziemy szybciej pociągiem z Pomorza do Warszawy. Od 13 grudnia składy Pendolino pojadą do stolicy z prędkością nawet 200 km/h. To na razie wiadomość nieoficjalna.

Podróż z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej ma potrwać niewiele ponad 2,5 godziny. Prędkość około 200 km/h pociągi mają osiągać na mniej więcej jednej trzeciej tej trasy. Na około 45 procentach linii – prędkość ma przekraczać 160 km/h. Pozwoli to na dojazd do Warszawy z Gdańska w czasie od 2 godzin i 35 minut do 2 godzin i 41 minut, jeśli pociąg będzie się na tej trasie zatrzymywał na trzech stacjach pośrednich.

NIECO PONAD 4 GODZINY ZE SŁUPSKA DO WARSZAWY

PKP Intercity zmieni również rozkład jazdy składów EIP ze Słupska. Dzięki krótszemu postojowi w Gdyni, pociąg Pendolino ze Słupska do Warszawy Centralnej ma jechać 4 godziny i 13 minut. To mniej więcej kwadrans szybciej niż obecnie.

To informacja nieoficjalna. PKP Intercity jeszcze jej nie ogłosiły, ale na wprowadzenia takiego rozwiązania, wskazuje nowy rozkład jazdy, który ma obowiązywać od 13 grudnia. Testy pokonywania trasy Gdańsk-Warszawa z prędkością około 200 km/h, odbyły się w styczniu tego roku. Bez zatrzymywania się w Warszawie Wschodniej pociąg mógł pokonać trasę Gdańsk Główny-Warszawa Centralna w 2 godziny i 29 minut.

RZECZNIK POTWIERDZA PLANY SPÓŁKI

W październiku o przyspieszenie podróży na tej trasie rzecznika PKP PLK Mirosława Siemieńca pytał Rynek Kolejowy. Wtedy rzecznik podkreślał, że plany zwiększenia prędkości na trasie Gdynia-Warszawa w tym roku są aktualne. – PKP Polskie Linie Kolejowe oceniają, że podniesienie prędkości na linii kolejowej Warszawa-Gdynia do 200 km/h, od grudnia 2020 r. (zmiana rozkładu) nie jest zagrożone – powiedział Mirosław Siemieniec w odpowiedzi na pytania Rynku Kolejowego.

NIEMAL 300 KM/H PODCZAS JAZDY TESTOWEJ

Podobny czas przejazdu na trasie Gdańsk-Warszawa składy Pendolino osiągały w roku 2016, ale potem poprawiano część modernizowanej linii kolejowej, między innymi dostosowując geometrię toru do prędkości powyżej 160 km/h oraz podbudowując torowisko. Najwyższą prędkość skład Pendolino w Polsce osiągał podczas jazd testowych na Centralnej Magistrali Kolejowej. Było to, według różnych źródeł, od 281 do 293 km/h.

 

Przemysław Woś/mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj