Powiat bytowski popiera modernizację linii kolejowej 212, ale pieniędzy na ten cel nie przeznaczy. Rewitalizacja trasy Korzybie-Bytów to jedyny projekt z Pomorza, zakwalifikowany do drugiego etapu rządowego programu Kolej Plus. Powiat bytowski, podobnie jak słupski, miał przeznaczyć dwieście tysięcy złotych na wstępne studium modernizacji trasy.
Starosta bytowski Leszek Waszkiewicz mówi, że samorząd nie ma pieniędzy na wkład własny do tej inwestycji.
– Założenia programu Kolej Plus są takie, że samorządy muszą sfinansować piętnaście procent kosztów inwestycji. W przypadku linii 212 oznacza to wydatek około 100 milionów złotych. Powiat bytowski nie ma takich możliwości, by wydać na ten cel 17 milionów złotych, bo tyle mniej więcej wynosiłaby nasza część. Nie stać nas na taki wydatek – tłumaczy.
INNY SPOSÓB FINANSOWANIA
Zdaniem Leszka Waszkiewicza trzeba sięgnąć do innych programów, które sfinansują modernizację tej linii w całości ze środków Unii Europejskiej, rządu czy samorządu województwa.
– Ona jest bardzo potrzebna dla rozwoju naszego powiatu, ale obawiamy się, że wydamy pieniądze na dokumentację, ale nie będziemy mieli środków, by inwestycję sfinansować. Opracowaliśmy już dokumenty na linię Bytów-Lipusz, nie udało nam się uzyskać dofinansowania i dokumenty trafiły do kosza. Powinniśmy się starać, by linia 212 była włączona do Krajowego Planu Odbudowy Kolei – podkreśla starosta bytowski.
Dwieście tysięcy na dokumentację przeznaczył już powiat słupski. Linia 212 jest nieczynna od niemal trzydziestu lat. Obszar powiatu słupskiego i bytowskiego to jeden z najbardziej wykluczonych komunikacyjnie terenów w Polsce.
Przemysław Woś/mk