Wszystkie odcinki trasy S6 w województwie pomorskim w realizacji – 29 grudnia podpisano umowę na zaprojektowanie i zbudowanie 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej od węzła obwodnicy Słupska w Redzikowie do Bobrowników w gminie Damnica. To ostatnia część „ekspresówki” w naszym regionie.
Minister Piotr Müller, rzecznik rządu, podkreślał, że inwestycja wkracza w decydującą fazę. – Podpisaliśmy dzisiaj ostatnią umowę na odcinek trasy S6 w województwie pomorskim. Dotrzymujemy słowa danego mieszkańcom Pomorza. Nie byłoby to możliwe bez pomocy i działań rządu z premierem Mateuszem Morawieckim na czele. Usprawnienia komunikacyjne są ważne przede wszystkim dla sektora turystyki. Budowa drogi ekspresowej S6 jest najważniejszą inwestycją drogową na Pomorzu w ciągu ostatnich lat. Dzięki przedsięwzięciu zwiększy się poziom bezpieczeństwa, nastąpi zmniejszenie korków, a zwiększenie komfortu na drodze zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów. Mieszkańcy ziemi słupskiej zyskają na inwestycji w codziennych podróżach, na przykład w drodze do pracy, szkoły lub podczas podroży nad morze, co niezmiernie mnie cieszy. Efekty prac nad S6 są imponujące – zaznaczał.
– Mamy nadzieję, a nawet jesteśmy przekonani, że S6 będzie gospodarczym kołem zamachowym dla Pomorza. To droga wyczekiwana nie tylko przez mieszkańców, ale również przez turystów i osoby przejeżdżające przez ten region. Naszym celem jest równomierny rozwój Polski i chcę podkreślić, że nasze działania zmierzają do tego, żeby dobre, nowoczesne drogi powstawały w każdym regionie – dodał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
ZNACZENIE INWESTYCJI DLA SŁUPSKA
Paweł Lisowski, starosta słupski, podkreślał wagę inwestycji dla samorządów lokalnych. – Gdybym powiedział, że to ważna inwestycja, nie powiedziałbym całej prawdy. To najważniejsza dla nas inwestycja, komunikacyjny kręgosłup regionu – dodawał.
OSTATNI REALIZOWANY ODCINEK
Aneta Oleksiak, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dodała, że odcinek S6 łączący obwodnicę Słupska i Bobrowniki trafia do realizacji jako ostatni. – W ubiegłym roku ogłaszaliśmy postępowanie na ten odcinek, ale to było jedyne zadanie, które zostało zaskarżone do sądu. Bardzo się cieszymy, że dziś domykamy temat. Zadanie potrwa 38 miesięcy w systemie projektuj-buduj. Droga będzie dwujezdniowa, na trasie przewidziane są dwa miejsca obsługi pasażerów plus obwód utrzymania drogi i oczywiście wszystkie elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz związane z ochroną środowiska – wyliczała.
CAŁA TRASA MA POWSTAĆ DO 2025
Gdański oddział GDDKiA podpisał 29 grudnia umowę na zaprojektowanie i zbudowanie 16-kilometrowej trasy z sopockim konsorcjum NDI. Inwestycja ma kosztować niespełna 549 milionów złotych.
Cała trasa S6 ma być gotowa w 2025 roku. Najszybciej pojedziemy 42-kilometrowym odcinkiem od Bożegopola Wielkiego do obwodnicy Trójmiasta.
AKTUALNIE BUDOWANE SĄ TRZY ODCINKI
Trwa budowa trzech odcinków trasy S6: dziesięciokilometrowego łączącego Bożepole Wielkie i Luzino, Luzino–Szemud o takiej samej długości i Szemud–Gdynia liczącego 22 km. W fazie projektowej jest rozbudowa obwodnicy Słupska (9,5 km) oraz odcinków: Bobrowniki–Skórowo (13 km), Skórowo–Leśnice (11 km), Leśnice–Bożepole Wielkie (22 km), Chwaszczyno–Żukowo (16,3 km) i Żukowo–Gdańsk Południe (16 km) wraz z obwodnicą Żukowa o długości siedmiu kilometrów.
Przemysław Woś/MarWer