Pierwsze autobusy elektryczne wyjadą na ulice Słupska w lipcu przyszłego roku. Będzie to osiem 12-metrowych pojazdów. Oprócz tego MZK Słupsk zyska dwie stacje ładowania autobusów elektrycznych: w bazie przy ulicy Transportowej w Kobylnicy oraz na pętli autobusowej przy ulicy 11 Listopada.
Przetarg na sześć pojazdów już rozstrzygnięto, na dwa kolejne wyłoniono już najlepszą ofertę i MZK czeka na podpisanie umowy. Wszystkie autobusy dostarczy Scania. -Sytuacja na rynku energii może sugerować, że to nie jest dobry czas, ale to inwestycja, którą realizujemy długofalowo, inwestycja w środowisko naturalne. Korzystamy ze środków zewnętrznych i dzięki temu może poszerzać nasz tabor o nowe, ekologiczne pojazdy. Wszystkie osiem sztuk trafi do nas do połowy przyszłego roku. Liczymy, że w lipcu wyjadą już na trasy. Po konsultacjach społecznych zmieniamy malowanie nowych autobusów. Odchodzimy od obecnych żółtych barw na rzecz czarno-bordowego malowania. To decyzja mieszkańców oraz organizatora transportu. Wszystkie nowe pojazdy będą już w tych barwach.
Przy okazji Słupsk zyska zyska dwie stacje ładowania autobusów elektrycznych: w bazie przy ulicy Transportowej w Kobylnicy oraz na pętli autobusowej przy ulicy 11 Listopada. W tym drugim przypadku będzie to dwustanowiskowa ładowarka pantografowa.
Do Słupska trafi model Scania Citywide LF BEV. Posiada silnik elektryczny o mocy 250 kW (szczytowa 300 kW ) oraz jest wyposażony w 10 baterii LI (NMC ) o mocy 330 kWh. Pojazd może być ładowany za pomocą pantografu oraz złącza typu plug-in CCS2. Zasięg autobusu sięga 250 km. Jego pojemność pasażerska to 79 osób z 32 miejscami siedzącymi.
– Scania od 29 lat produkuje w Słupsku najnowsze, najbardziej zaawansowane technicznie pojazdy – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A. – Od dwóch dekad rozwijamy produkcję autobusów miejskich tak, żeby spełnić najwyższe normy i oczekiwania naszych klientów. Autobusy elektryczne produkowane w Słupsku także w pełni odpowiadają tym kryteriom i ułatwiają przejście z pojazdów spalinowych na całkowicie elektryczne, tak bardzo oczekiwane przez mieszkańców miast.
Inwestycja będzie w sumie kosztować około 20 milionów złotych. Trzy czwarte środków to dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny.
Posłuchaj rozmowy z rzecznikiem MZK Słupsk:
Przemysław Woś / kan