Wspólny bilet dla Pomorza działa w Słupsku. Pasażerowie miejskich autobusów mogą korzystać z Systemu FALA poprzez aplikację, portal czy kartę płatniczą. Nowością jest roczny bilet okresowy za 365 zł. Mogą go kupić posiadacze słupskiej karty mieszkańca.
– Jest to imienny bilet okresowy uprawniający pasażera do nielimitowanych przejazdów przez cały rok – mówi Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu na Pomorzu. – Upraszczając, klient płaci złotówkę dziennie za taką możliwość. Może go nabyć jednokrotnie każda osoba posiadająca Słupską Kartę Mieszkańca. W ciągu 3 tygodni, pomimo okresu świąteczno-noworocznego, w którym przecież są ważniejsze sprawy i wydatki, roczny bilet zakupiło poprzez Falę już 50 osób. Uznaję to za dobry prognostyk
Bilet ten można zakupić wyłącznie przez portal systemfala.pl oraz w Punkcie Obsługi Klienta (POK), przy ul. Towarowej 10, który czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9-16.
Testowe uruchomienie falomatów i czytników w pojazdach, czyli funkcji podróżowania z Kartą FALA oraz płatniczą, przynosi mieszkańcom Słupska także okazję, by jako pierwsi przekonali się w praktyce, jak działa automatyczne naliczanie „biletu dobowego promocyjnego”.
Zasada jest prosta i dotyczy pasażerów, którzy w ciągu jednej doby, od godziny 00:00 do 24.00, nabędą 3 bilety jednorazowe poprzez zbliżenie karty płatniczej lub Karty Fala do naszego czytnika lub falomatu, wykonując tzw. check-in (podróż dynamiczna). Wtedy System Fala zmieni je automatycznie w bilet dobowy. To oznacza, że pasażer w trakcie 24 godzin, od kiedy dokonał zakupu pierwszego biletu za podróże z wykorzystaniem check-in, nie zapłaci już więcej niż koszt biletu dobowego. Niezależnie czy to będzie za czwarty, piąty czy dziesiąty przejazd słupską komunikacją miejską. Temat ten oraz zagadnienia podróży dynamicznej będą dokładniej przybliżone jeszcze w odrębnym komunikacie.
FALOMATY W TRÓJMIEŚCIE ORAZ PODRÓŻOWANIE KOLEJĄ
Szczegółowe założenia dla dalszych testów pasażerskich FALI zarówno w Słupsku, jak i pozostałych gminach, w tym w Trójmieście, zostaną zakomunikowane w ciągu kilku tygodni. Obecnie spółka InnoBaltica oraz wykonawca systemu – Asseco Data Systems skupiają się przede wszystkim na przygotowaniach do testowego uruchomienia usługi podróżowania z Kartą FALA lub płatniczą w Trójmieście (poprzez czytniki i falomaty w pojazdach) oraz w ramach regionalnych połączeń kolejowych (poprzez aplikację, a także czytniki i falomaty na peronach). Ponadto w aplikacji zostanie uruchomiony planer podróży – jeszcze niedostępny dla użytkowników.
Usługi testowe Systemu FALA są dostępne równolegle do wszystkich działających kanałów sprzedaży biletów publicznego transportu zbiorowego, zarówno gminnych, jak i kolejowych. Każdy pasażer będzie samodzielnie decydował, w jaki sposób nabywa bilety.
Alek Radomski