Rozbiórka wiaduktu na ul. Szczecińskiej w Słupsku. Będą poważne utrudnienia w ruchu [WIDEO]

(fot. Radio Gdańsk/Alek Radomski)

Remont na długi czas zamknie wiadukt kolejowy na ulicy Szczecińskiej w Słupsku. Również dla samochodów i autobusów. Kierowców czekają poważne utrudnienia, które potrwają tygodnie, a nawet może kilka miesięcy.

Wiadukty kolejowe w Słupsku zostaną rozebrane i zbudowane na nowo. Inwestycja oznacza ogromne problemy dla podróżnych oraz kierowców, bo prace spowodują utrudnienia w ruchu lub nawet zamknięcie przejazdu ulicą Szczecińską. Utrudnienia mają potrwać nawet siedem miesięcy. Co więcej, analogiczne problemy będą dotyczyć też mostów przy ulicach Bałtyckiej i Poniatowskiego.

Zamknięcie lub ograniczenie przejazdu przez wiadukt na ulicy Szczecińskiej oznacza, że ze śródmieścia w stronę osiedla Niepodległości i Zatorza kierowcy, ale również komunikacja miejska będą musiały pojechać ringiem. Alternatywa to trasa przez ulicę Sobieskiego, Wolności lub Kołłątaja. Przepustowość czteropasmowej ulicy Szczecińskiej pozwala sobie wyobrazić, jak poważne mogą być utrudnienia dla kierowców i jak duże spowolnienie zamknięcie oznacza dla ruchu.

Wszystko dlatego, że nowa infrastruktura kolejowa ma być przystosowana do linii dwutorowej oraz prędkości składów nawet do 200 km/h. Poniemieckie wiadukty liczące grubo ponad sto lat od nie gwarantują bezpieczeństwa i utrzymania takich obciążeń. Przedstawiciele firmy TORPOL, która będzie realizować inwestycję na stacji Słupsk, odsyłają po szczegółowe informacje w tej sprawie do PKP PLK. Przesłaliśmy tam nasze pytania. Czekamy na odpowiedź inwestora.

Wiadomo, że roboty mają polegać na przebudowie samej stacji oraz zmianie układu torowego. Podwyższone i zmodernizowane zostaną trzy perony z zachowaniem ich historycznego charakteru, czyli wiat i kiosków pochodzących z początku istnienia słupskiej stacji. Co ważne, obiekt ma zostać wyposażony w system informacji pasażerskiej oraz windy dla niepełnosprawnych.

Powstać ma też Lokalne Centrum Sterowania Ruchem. Ponadto już poza stacją wybudowany zostanie nowy most na rzece Słupi, wiadukty w samym mieście, a także drugi peron na przystanku w Kobylnicy. Kolej wybuduje też przystanek w Siemianicach. W ramach inwestycji zostanie dobudowany też drugi tor na linii 202 na długości około 6,5 km, co pozwoli na późniejsze połączenie z drugim toru na odcinku do Lęborka, a później do Wejherowa i Gdyni Chyloni.

Modernizacja stacji kolejowej w Słupsku oraz linii kolejowej od Kobylnicy do Jezierzyc ma potrwać trzy lata. Na razie nie poinformowano, przez jaki czas z powodu remontu pociągi nie będą dojeżdżały do stacji w Słupsku, ale tylko do Jezierzyc lub od strony zachodniej do Sławna. Ze stacji w Słupsku pasażerów przewozić będzie komunikacja zastępcza, czyli autobusy.

PRACE PODZIELONE NA ETAPY

Jak informuje PKP PLK prace będą prowadzone etapowo na poszczególnych obiektach.

– Aktualnie wykonawca robót przygotowuje projekt organizacji ruchu dla potrzeb prac na wiaduktach – informuje Przemysław Zieliński, z PKP PLK. – W pierwszej kolejności roboty rozpoczną się na wiadukcie nad ul. Szczecińską/Tuwima. Ostateczny termin rozpoczęcia robót oraz okres trwania zmienionej organizacji ruchu drogowego będzie znany po opracowaniu i uzgodnieniu przez wykonawcę wymaganego projektu zgodnie z przepisami.

Zakończenie wszystkich prac budowlanych to 2026 r. Wartość robót to blisko 562 mln zł.

 

Przemek Woś/ar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj