Rozpoczęła się rozbiórka dworca kolejowego w Słupsku. Przy pomocy ciężkiego sprzętu usunięto pokaźny fragment północno-wschodniej ściany budynku.
Pod koniec marca PKP S.A. przeniosła obsługę podróżnych z obecnego dworca w Słupsku do dworca tymczasowego i ogrodziła teren budowy.
– Dziś rozpoczęliśmy pierwsze prace rozbiórkowe – informuje Bartłomiej Sarna z PKP S.A. – Stopniowo będziemy zwiększać ich intensywność i zakres, aż do całkowitego wyburzenia obiektu, co powinno zakończyć się w najbliższych miesiącach. Kolejnym krokiem, po ich zakończeniu, będzie rozpoczęcie budowy nowego dworca w Słupsku.
Jak zapewnia kolej, nowy budynek dworca wizualnie będzie on przypominać nową bramę do miasta. Dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą. Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły. Z pomocą światła podkreślona będzie najważniejsza przestrzeń budynku, czyli pasaż prowadzący w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku.
W ŚRODKU
Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie zlokalizowana w północnej części nowego budynku. Podróżni dostaną się do niej bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra.
Na pierwszej kondygnacji znajdą się lokale komercyjne, natomiast na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz z niewielkim kącikiem zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz wygodne ławki dla podróżnych, przy których w poczekalni znajdą się stacje do ładowania smartfonów. W południowej części dworca na parterze zaprojektowano przestrzeń pod prawie 100-metrowy lokal handlowy, a na piętrze gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei.
Nowy dworzec w Słupsku będzie pozbawiony barier architektonicznych oraz w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Zastosowano w nim m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca, które pomogą przemieszczać się po jego obszarze osobom niewidomymi i niedowidzącym. W budynku będą się znajdować windy, toalety dla osób z niepełnosprawnościami, a teren go otaczający zostanie wyprofilowany w ten sposób, żeby pozwolił na swobodne przemieszczanie się osób na wózkach.
MA BYĆ EKO
Co ciekawe, w budynku zaprojektowano odzysk wody deszczowej z dachu o powierzchni prawie 1000 m kw. Będzie ona gromadzona w specjalnym zbiorniku i po podczyszczeniu używana do spłukiwania toalet lub podlewania zieleni na placu. Na dachu dworca będzie również umiejscowionych 48 paneli panele fotowoltaicznych o łącznej mocy 19,68 kWp, które wytworzą przeszło 18 kWh „zielonej energii” rocznie. Dzięki temu o prawie 11 ton zostanie ograniczona rocznie emisja dwutlenku węgla do środowiska.
Inwestycja w Słupsku to jednak nie tylko budowa nowego dworca, ale również kompleksowa przebudowa jego otoczenia. Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony.
Budowa wraz z rewitalizacją jego otoczenia to jeden z ważniejszych projektów realizowanych w tej część Polski w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Łączny koszt inwestycji to 55,5 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskiej Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych Budimex S.A., a projekt budowy nowego dworca opracowała pracownia Studium Sp. z o.o.
Alek Radomski