Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na modernizację obu falochronów oraz nabrzeży w usteckim porcie. Prace wymagają wydobycia zatopionej ćwierć wieku temu pogłębiarki Stułbia.
Jak mówiła Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni, całość prac ma kosztować około 270 mln złotych. – To modernizacja falochronów wschodniego i zachodniego wraz z nabrzeżem pilotowym, helskim, niskim oraz skarpowym i slipem. W tym zakresie mamy już wyłonionego wykonawcę – podkreślała.
– Są jeszcze zaplanowane prace podczyszczeniowe oraz wydobycie wraku pogłębiarki Stułbia, która zalega w pobliżu wschodniego falochronu. Przetargi na te prace planujemy ogłosić do końca drugiego kwartału tego roku – dodała.
Prace, które mają dostosować port w Ustce dla potrzeb budowy morskiego terminalu serwisowego offshore oraz obsługi floty wspierającej budowę i utrzymanie morskich farm wiatrowych, planowo zakończą się w sierpniu 2026 roku.
Inwestycja ma wsparcie z KPO w wysokości 220 mln złotych. Wkład Skarbu Państwa to około 49 mln złotych.
Przemysław Woś/aKa





