Potrzebni kontrolerzy ruchu lotniczego. Przyda się matura, dobra dykcja i… zamiłowanie do gier komputerowych

Po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi rekrutację na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego. Osoby, które ukończą kurs, mają zagwarantowaną pracę między innymi na lotnisku w Gdańsku, ale także w Warszawie, Poznaniu czy Krakowie.
Chociaż kontroler ruchu lotniczego jest jednym z najlepiej opłacanych zawodów w Polsce (w zależności od stażu i stanowiska operacyjnego zarabia się od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie) jedynymi wymogami do jego wykonywania są: matura, bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie (poziom przynajmniej B2), biegłe posługiwanie się językiem polskim oraz dobra wymowa i dykcja. Atutem będzie również… zamiłowanie do gier komputerowych i przyzwyczajenie do wpatrywania się w ekran przez wiele godzin.

Najważniejsze cechy zostaną zweryfikowane na kursie, który potrwa prawie dwa lata. To umiejętność bezwzględnego panowania nad nerwami, ponadprzeciętna odporność na stres, dobra orientacja przestrzenna i pamięć oraz ogromne poczucie odpowiedzialności. Ważna jest też umiejętność podejmowania bardzo trudnych emocji oraz umiejętność współpracy.

KOŃCZY ZWYKLE TYLKO POŁOWA

Na jedno miejsce na kursie przypada zwykle około stu kandydatów, ale ze względu na dwa lata przerwy tym razem konkurencja może być jeszcze większa – co wcale nie oznacza, że wszyscy przyjęci ukończą kurs. Przeciwnie, udaje się to około połowie z nich.

W Polsce pracuje około 600 kontrolerów ruchu lotniczego wyszkolonych przez PAŻP w jedynym w Polsce ośrodku szkolenia cywilnych kontrolerów w Warszawie. Kursanci mają zapewnione zakwaterowanie, otrzymują też minimalne wynagrodzenie w ramach umowy o pracę, które wzrasta w miarę zdawanych egzaminów. Po kursie zakończonym egzaminem państwowym i otrzymaniem licencji kontrolera ruchu lotniczego praca jest gwarantowana. Dyżur kontrolera trwa siedem i pół godziny, z których jednak tylko pięć i pół spędza się na stanowisku operacyjnym – po każdych dwóch godzinach pracy jest obowiązkowa godzinna przerwa. Kontrolerzy sami decydują, czy wolą odpocząć aktywnie – ćwicząc na basenie, saunie, siłowni, sali gimnastycznej, boisku do piłki nożnej lub korcie tenisowym – czy pasywnie, drzemiąc lub czytając w jednym z pokoi do wypoczynku.

NASTĘPNEJ SZANSY NIE BĘDZIE AŻ DO 2024 ROKU

Nabór na kurs potrwa do 9 marca 2022 roku. Szczegóły rekrutacji można znaleźć >>>TUTAJ. Warto podkreślić, że ze względu na mniejszy w czasie pandemii ruch lotniczy może to być jedyna rekrutacja na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego aż do 2024 roku.

 

oprac. MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj