Storczykowe odkrycia naukowców z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego [POSŁUCHAJ]

Dr Monika Lipińska (fot. archiwum prywatne)

Dr Monika Lipińska wraz z prof. Dariuszem Szlachetko z Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody Wydziału Biologii UG odkryli nowy, zadziwiający gatunek rzadkiej orchidei. Roślina ta, znana z ograniczonego obszaru w prowincji Carchi, jest prawdopodobnie gatunkiem krytycznie zagrożonym, ponieważ jej rzadkie populacje narażone są na negatywne skutki zmian klimatu i działalności człowieka.

Nowy gatunek orchidei, odkryty w mglistych lasach deszczowych północnego Ekwadoru, nazywa się Maxillaria anacatalinaportillae Szlach. & Lipińska. Pochodzi z prowincji Carchi i co więcej – jedynie tam występuje.

Jak tłumaczy biolożka z UG, Maxillaria anacatalinaportillae to roślina wyróżniająca się efektownymi, intensywnie żółtymi kwiatami, która została opisana przez polskich orchideologów we współpracy z ekwadorską firmą zajmującą się produkcją i eksportem storczyków.

(fot. UG)

Posłuchaj rozmowy z dr Moniką Lińską przeprowadzonej przez Włodzimierza Raszkiewicza:

KOLIBRY ZAPYLAJĄ STORCZYKI

Kolejny storczykowy sukces biologów z Uniwersytetu Gdańskiego to udowodnienie tezy, że ptaki mogą zapylać kwiaty. Od dawna mówiono o tym, że w przypadku storczyków taką rolę pełnią kolibry. Nikt jednak nie posiadał dowodów na potwierdzenie tego. Po prawie 50 latach spekulacji naukowcy z Gdańska udokumentowali proces zapylania storczyka Ornithidium fulgens przez kolibra Amazilia cyanocephala.

– Dzięki dokumentacji fotograficznej byłam w stanie stwierdzić transfer pyłkowin, a zatem potwierdzić, że mamy do czynienia z ornitogamią – mówi dr Lipińska. O odkryciu dokonanym podczas badań terenowych w Gwatemali można przeczytać w nowej publikacji „Scientific Reports” grupy Nature.

(fot. UG)

BADANIA W GWATEMALI

Dr Monika Lipińska z Pracowni Taksonomii Roślin Wydziału Biologii UG badania terenowe w Gwatemali prowadzi regularnie od 2017 roku. Jak podkreśla, opisane przez Nature odkrycie jest efektem wieloletniej współpracy jej i prof. dra hab. Dariusza Szlachetko z Fredym Archilą z Estación Experimental de Orquídeas de la Familia Archila.

Włodzimierz Raszkiewicz/mat.UG/aKa