W przejściu przy Dworcu Głównym część kiosków zastąpi parking rowerowy. Gdańszczanie niezadowoleni

(Fot. Radio Gdańsk/Marta Włodarczyk)

Część lokali w przejściu podziemnym przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku zostanie zlikwidowana. W ich miejsce powstać ma parking rowerowy. Handlowcy i mieszkańcy są tej inwestycji przeciwni.


– W tunelu planowana jest budowa parkingu rowerowego. Przedsięwzięcie to będzie realizowane w ramach dużego projektu unijnego o nazwie „Węzły integracyjne Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańsk”. To projekt, który zakłada budowę 500 miejsc parkingowych dla rowerów w okolicach dworców – tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miasta.

Jak dodaje, w toku przygotowania tej inwestycji analizowanych było kilka lokalizacji parkingu rowerowego. Najlepiej skomunikowane znajdywały się na terenach należących do Polskich Kolei Państwowych, ale miasto nie uzyskało zgody PKP na realizację parkingu.

– W ramach budowy parkingu rowerowego planowana jest rozbiórka kiosków w tunelu przy ulicy Podwale Grodzkie. Była to jedyna będąca w dyspozycji miasta lokalizacja, gdzie możliwe jest wybudowanie, zgodnych z projektem, parkingów rowerowych – wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk.

JAKIE DZIAŁANIA OBEJMUJE INWESTYCJA?

Wykonanie inwestycji planowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Prace projektowe mają potrwać 19 tygodni, a realizacja robót – 39 tygodnie od daty podpisania umowy. Ogłoszenie przetargu zaplanowane zostało trzeci kwartał 2022 roku.

– W ramach inwestycji planowane są następujące działania: montaż i instalacja stojaków rowerowych „jednopoziomowych” (na minimalną liczbę rowerów 120) w tunelu przy PKS oraz tunelu przy PKP, demontaż istniejącej zabudowy handlowej (boksów handlowych), estetyzacja i remont istniejących pomieszczeń techniczno-socjalnych w przejściu podziemnym, estetyzacja i remont przejścia w obszarze zarządzanym przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a także wykonanie podjazdów umożliwiających bezpieczne sprowadzenie rowerów do przejścia podziemnego – mówi Jędrzej Sieliwończyk.

Przewidziano także wykonanie monitoringu i oświetlenia dla obszaru realizacji parkingu wraz z zasilaniem.

NOWE UMOWY MAKSYMALNIE DO WRZEŚNIA 2023

Obecna umowa z najemcami punktów handlowych obowiązuje do 5 lipca. Najemcy będą mogli ją przedłużyć maksymalnie do 30 września 2023 roku.

– Biorąc pod uwagę możliwość przesunięcia terminu wykonywanych robót wynajmujący, czyli GZDiZ, wskazał, że umowa najmu zostanie zawarta do 30 września 2023 roku, zastrzegając jednak, że jest możliwość wcześniejszego rozwiązania w przypadku rozpoczęcia budowy parkingu – komentuje Jędrzej Sieliwończyk.

MIESZKAŃCY I SPRZEDAWCY PRZECIWNI

Niezadowolenia z likwidacji punktów w tunelu nie kryją zarówno sprzedający, jak i mieszkańcy Gdańska.

– Pracuje w tunelu ponad 30 lat. Uważam, że zlikwidowanie punktów to głupota. Każdy ma prawo kupić sobie drożdżówkę czy bilety. Nie każda starsza osoba może kupić bilety w automacie – mówi sprzedawczyni z cukierni zlokalizowanej w tunelu.

– Moim zdaniem te sklepy tu powinny zostać. Młodzież z tego korzysta i ludzie, gdy idą do pracy, też kupują tutaj  jedzenie. Tu nie jest miejsce dla rowerów – mówi mieszkaniec Gdańska.

– Te punkty powinny tu być. Przechodzi tędy wielu ludzi. Moja koleżanka kupuje tu też codziennie, dlatego sądzę, że rowery powinny być na zewnątrz – dodaje mieszkanka miasta.

Marta Włodarczyk/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj