Zakończono prace związane z lokalizacją lotniska CPK i wykonano wariant inwestorski; najbliższy rok będzie rokiem decyzji środowiskowych – powiedział w trakcie poniedziałkowego panelu V edycji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na jego temat dyskutowano w trakcie V edycji Forum Wizja Rozwoju, która w poniedziałek rozpoczęła się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
KOLEJNE PRACE NA UKOŃCZENIU
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała wskazywał, że wiele przedsięwzięć w związku z budową CPK zostało już ukończonych. – Jeżeli patrzymy na migawkę, na stan obecny, to cały szereg procesów jest ukończonych lub dobiega końca – powiedział. Dodał, że najbliższy rok będzie rokiem decyzji środowiskowych. – To newralgiczny moment, żeby szybko i sprawnie uzyskać decyzję – podkreślił.
Marcin Horała wskazał, że zakończono prace, związane z lokalizacją lotniska i wykonano wariant inwestorski. – Za chwilę zacznie się projektowanie. Pierwszy etap, odcinek kolejowy Warszawa-Łódź, jest już zakończony. Tunel w Łodzi jest na etapie prac projektowych – wymieniał wiceminister.
Ocenił, że jedną z najważniejszych inwestycji w ramach CPK jest budowa linii kolejowych. Podkreślił, że „po roku 1989 w Polsce wybudowano poniżej 100 kilometrów linii kolejowych, a w ramach CPK ma powstać ok. 2 tys. kilometrów”. Przy okazji zwrócił uwagę na rolę połączenia CPK z trójmiejskimi portami. – To spowoduje, że w modelu docelowym pojawią się trzy linie kolejowe – wskazywał wiceminister.
LEPSZA KOMUNIKACJA Z PORTAMI
Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński dodawał, że to rozwiązanie pokazuje, że porty nie pozostają poza ciągiem komunikacyjnym, który realizuje CPK. – To usprawni, a na pewno polepszy, komunikację z portami w każdym wymiarze – oceniał.
Zauważył też, że wybudowanie nowych linii kolejowych to szansa na podwojenie liczby podróżnych. – Ostatnie miesiące pokazują, że przyrosty liczby pasażerów przekraczają najwyższe ilości osiągane w roku 2019. I pewnie to będzie rosło – wskazywał. Jego zdaniem układ komunikacyjny i liczba linii kolejowych stwarza możliwość przyjęcia 120 milionów pasażerów.
KROK MILOWY NA DRODZE DO SKOKU CYWILIZACYJNEGO
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel wskazywał, że od 1989 roku w Polsce usunięto wiele linii kolejowych. Natomiast przewodniczący Klastra Logistyczno Transportowego Północ–Południe Marek Świeczkowski, oceniając budowę CPK, wskazał, że to „krok milowy do tego, żeby wykonać skok cywilizacyjny”. – Uważam, że tak wielka inwestycja infrastrukturalna spowoduje efekt kuli śniegowej – ocenił. Dodał, że CPK będzie ważnym elementem na mapie Europy.
V edycja Forum Wizja Rozwoju rozpoczęła się w poniedziałek w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Tematyka dwudniowej imprezy z udziałem ekonomistów, polityków, naukowców i przedsiębiorców poświęcona jest najważniejszym wyzwaniom stojącymi przed polską gospodarką, m.in. związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem, energetyką, gospodarką morską, troską o rozwój społeczności lokalnych. Na miejscu obecne jest studio Radia Gdańsk.
Nasza rozmowa na Forum z pełnomocnikiem ds. CPK Marcinem Horałą >>>TUTAJ.
PAP/ua