Budimex zaprojektuje i zbuduje Baltic Hub 3 dla terminalu kontenerowego DCT Gdańsk

Wizualizacja Baltic Hub 3 (graf. Youtube/DCT Gdańsk)

DCT Gdańsk, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał umowę na budowę trzeciego terminala głębokowodnego T3 w Gdańsku. Umowę podpisano z konsorcjum Budimex S.A. i Dredging International NV.

Rzecznik prasowy Budimex SA Michał Wrzosek poinformował, że prace rozpoczną się we wrześniu. Projekt T3 obejmie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz plac o powierzchni 36,5 hektara.

– Dodatkowo inwestycja zakłada zakup siedmiu nowych żurawi nabrzeżnych zdolnych do obsługi największych statków świata oraz dwudziestu półautomatycznych suwnic RMG dla placu kontenerowego – dodał w przesłanym PAP komunikacie Wrzosek.

Umowę podpisano w czwartek w Gdańsku. Jak poinformowała spółka w przesłanym PAP komunikacie, otwarcie T3 dla działalności komercyjnej przewidywane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

OCHRONA ŚRODOWISKA

Dyrektor generalny DCT Charles Baker zapewnił, że spółka podejmie podczas realizacji inwestycji wszelkie środki ostrożności w celu ochrony środowiska naturalnego, organizmów i siedlisk morskich na obszarze, na który ma wpływ budowa.

– Po ukończeniu terminal będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który będziemy wykorzystywać w przyszłej działalności – podkreślił Baker.

NAJWIĘKSZY TERMINAL KONTENEROWY W EUROPIE

Jak podaje spółka, w pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz ich międzynarodowych rynków handlowych, a także wspierającym polską gospodarkę.

Z kolei prezes Budimex SA Artur Popko zapowiedział, że Budimex rozpocznie prace budowlane po uzyskaniu wszystkich akceptacji klienta dla dokumentacji przedstawionej przez konsorcjum oraz w terminach przewidywanych w Decyzji Środowiskowej dla tej inwestycji tj. po 1 września 2022 r. Do tego czasu mają trwać prace projektowe w zakresie branży hydrotechnicznej i robót czerpalnych.

BUDIMEX S.A I DREDGING INTERNATIONAL NV

Budimex S.A. jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych dla środowiska.

Dredging International NV jest – jak zaznacza firma – światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża.

PAP/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj