„Gra szyfrów” w Gdańsku. Młodzież testowała projekt gamingowy IPN w rozszerzonej rzeczywistości

(Fot. Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Gdańsku)

Świat wchodzi w erę wirtualnej rzeczywistości. IPN chce być w niej również obecny, by proponować młodym osobom poznawanie historii z pomocą nowych technologii. Trójmiejscy uczniowie mogli się o tym przekonać w czwartek w mobilnym showroomie gamingowym prezentującym edukacyjną „Grę Szyfrów”.

Wydarzenie skierowane do dzieci i młodzieży odbyło się w ramach obchodów 100. rocznicy powstania Klubu Sportowego „Gedania”.  W gdańskim Multikinie odbyło się spotkanie edukacyjne dla uczniów trójmiejskich połączone z premierą filmu zatytułowanego „Kryptonim Wakacje Zuzanny” (więcej >>>TUTAJ). Natomiast przed budynkiem kina ustawiony został mobilny showroom promujący gamingowy projekt edukacyjny „Gra Szyfrów”.

„Gra Szyfrów” to innowacyjny projekt gamingowy przygotowany przez Biuro Nowych Technologii IPN. Służyć ma nie tylko rozrywce, ale również edukacji historycznej. Jest to gra FPP (z perspektywy pierwszej osoby), składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z graczy może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Młode osoby wcielają się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, uruchamiają urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratują Europę przed komunistycznym zniewoleniem.

Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 roku, kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy dla losów wojny węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową.

Na wystawie gra dostępna była na VR oraz PC. W grze mogły uczestniczyć grupy zorganizowane, a od godziny 14:00 także wszyscy chętni. Jako przewodnik historyczny wystąpił Artur Chomicz z gdańskiego pionu edukacji IPN. Trójmiejska młodzież licznie wzięła udział w wydarzeniu.

INSPIROWANIE DO SZUKANIA DALSZEJ WIEDZY

– Książki nigdy nie wyjdą z mody i zawsze będą dla nas bardzo ważne. Ale pojawiliście się wy, którym chcemy opowiedzieć pewną historię w zupełnie inny sposób – mówił prezes IPN do młodzieży. – Mimo że czytacie książki, jak bierzecie udział w lekcjach historycznych, to żyjecie w całkiem innym świecie niż ten, w którym powstawał IPN. Duża część waszej edukacji, codziennej aktywności, wasze zakupy, wasze relacje z rówieśnikami, odnoszą się bardzo często do mediów społecznościowych –  stwierdził dr Karol Nawrocki.
 
– Stąd pomysł powstania Biura nowych Technologii IPN – dodał. – Dlatego przyjechał do Gdańska i jeździ w różne miejsca w Polsce TIR z „Grą Szyfrów”, która opowiada fenomen polskiego zwycięstwa nad bolszewikami w roku 1920 roku w zupełnie inny sposób po to, aby was inspirować do poszukiwania dalszej wiedzy historycznej, aby opowiedzieć wam prawdę o polskiej historii, tę samą prawdę – w nieco inny sposób – tłumaczył prezes IPN. – Szukajcie w nowych technologiach prawdziwych bohaterów, bo historia Polski XX wieku dała nam takie postacie, których życiorysy są gotowymi scenariuszami do gier, filmów, do edukacji historycznej – zachęcił.

Mobilna wystawa z „Grą Szyfrów” odwiedzi łącznie 20 miast w całej Polsce. Celem organizatorów wystawy mobilnej jest umożliwienie jak największej liczbie osób zainteresowanych bezpośredniego zapoznania się i doświadczenia możliwości edukacyjno-rozrywkowych, oferowanych przez współczesne nowe technologie.

Gra udostępniona zostanie bezpłatnie na platformie Steam. Można ją będzie również pobrać z AppStore oraz ze Sklepu Play. Działać będzie na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.

Posłuchaj materiału naszej reporterki poświęconego filmowi i grze:

PAP/jk/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj