Rozpoczęło się poszerzanie plaż w Babich Dołach, Rewie i Mechelinkach

(fot. mat. prasowe PRCIP)

Ruszyły prace związane z odbudową plaż w rejonie Gdyni i gminy Kosakowo. Piasek użyty do refulacji pochodzi z prac na torze wodnym do Portu Gdynia.

Jak przekazała w komunikacie prasowym rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w pierwszej kolejności zostaną wzmocnione odcinki brzegu w Babich Dołach i Mechelinkach, a następnie w Rewie.

– Zakończenie robót refulacyjnych na plażach najczęściej uczęszczanych przez mieszkańców i turystów oraz na odcinkach, gdzie plaży aktualnie nie ma, planowane jest jeszcze przed wakacjami. Ich harmonogram w dużej mierze zależny jest również od warunków pogodowych – wyjaśniła.

Kierzkowska przekazała, że prace na odcinku linii brzegowej Babie Doły, z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, podzielone zostały na dwa etapy.

– Pierwszy potrwa do końca lutego i obejmie odcinek o długości ok. 600 m od torpedowni w kierunku Oksywia. Na pozostałym odcinku, na którym plaży aktualnie nie ma lub jest szczątkowa, prace będą prowadzone od czerwca. Łącznie w rejonie Babich Dołów brzeg zostanie wzmocniony piaskiem w ilości ok 400 tys. m3, co pozwoli uzyskać plażę o szerokości ok. 70 m. Refulacja w Mechelinkach powinna rozpocząć się w lutym, a w Rewie na przełomie maja i czerwca – poinformowała.

PRACE NA TORZE WODNYM DO PORTU GDYNIA

– Łączna kubatura robót czerpalnych w ramach modernizacji toru wodnego do gdyńskiego portu wynosi 3,5 mln m3, z czego ok. 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski w celu jego wzmocnienia przed erozją. Odcinek linii brzegowej o długości około sześciu kilometrów, wskazany w ramach tego projektu, zostanie poddany refulacji po raz pierwszy w historii. Wymaga on ochrony z uwagi na silną erozję, a w przypadku Rewy, również zagrożenie powodziowe – powiedział cytowany w komunikacie Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni Robert Mokrzycki.

Cytowana w komunikacie Zastępca Naczelnika Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni Joanna Bartkowiak powiedziała, że tor wodny po zakończeniu prac na długości 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m.

– Przebudowie i rozbudowie ulegnie również wejście główne do Portu. Wzdłuż głowic falochronu Głównego Wschodniego w części południowej i wschodniej, po obydwu jego stronach oraz od czoła, wbita zostanie stalowa ścianka szczelna, co pozwoli na pogłębienie toru do 17 m i poszerzenie wejścia głównego do Portu Gdynia. W ramach Inwestycji wykonane zostanie nowe oraz przebudowane istniejące oznakowanie nawigacyjne na torze podejściowym i w wejściu do Portu – wyjaśniła.

JEDEN Z TRZECH ETAPÓW PROJEKTU

W komunikacie wskazano, że modernizacja toru wodnego do gdyńskiego portu jest jednym z trzech etapów projektu, prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG S.A.) Pozostałymi dwoma etapami realizowanymi są rozbudowa Obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.

– Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Trwające prace znacząco poprawią te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłyną na dalsze zwiększanie atrakcyjności Portu i wzrost ilości przeładowywanych w nim ładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Po zakończeniu będziemy mieli „trasę szybkiego ruchu” do portu, umożliwiającą zawijanie statków do 400 m długości – podkreślił cytowany dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Wartość projektu wynosi blisko 127 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi blisko 108 mln zł. Całość prac związanych z modernizacją toru wodnego powinna zakończyć się do końca roku.

PAP/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj