Chóralne oblicza sacrum na XIX Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Musica Sacra”

(Fot. Akademia Muzyczna w Gdańsku)

W Gdańsku po raz dziewiętnasty odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa z cyklu „Musica Sacra”, organizowana przez Akademię Muzyczną w Gdańsku. W tym roku tematem konferencji będą „Chóralne oblicza sacrum”.

Konferencja rozpoczęła się w poniedziałek o godzinie 10:30 w Sali Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku.

WYKŁADY POŚWIĘCONE CHÓROM

Pierwsze wystąpienie zaplanowano na godz. 10:45. Ksiądz dr hab. Jacek Bramorski, prof. Akademii Muzycznej w Gdańsku, przybliżyć ma temat antycznych i biblijno-patrystycznych źródeł teologicznego znaczenia chóru. Natomiast o godz. 11:30 ks. mgr Piotr Przybysz z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w Krakowie opowiedział o chórze wobec sacrum. Przed przerwą obiadową, która nastąpi o godz. 13:00, zaplanowano również wystąpienie prof. dr. hab. Wiesława Delimata z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Tematem był „Muzyczny język „sacrum” – fakty czy urojenie”.

Następnie, o godz. 14:00, dr Paweł Nodzak z Akademii Muzycznej w Gdańsku poświęcił swoje wystąpienie postaci Feliksa Nowomiejskiego i jego twórczości mszalnej, czyli prawie zapomnianej karcie w chóralistyce sakralnej. „Pytania o liturgiczność wielogłosowego śpiewu – refleksja teologiczna nad muzyką sakralną w Kościele Łacińskim i Kościołach Wschodnich” to z kolei temat wystąpienia mgr. Piotra Ziółkowskiego z Instytutu Sztuki PAN w Warszawie, które rozpoczęło się o godz. 14:45. Po tym, jak o 15:30 mgr Łukasz Czartowski z wrocławskiej fundacji „Lumen de lumine” opowiedział o muzyce wielogłosowej w celebrowaniu śpiewanej Liturgii Godzin po Soborze Watykańskim II, nastąpiła dyskusja, a później próba śpiewu.

O godz. 18:00 została odprawiona msza święta w kościele św. Barbary w Gdańsku, natomiast o godz. 19:00 rozpoczął się koncert.

WYSTĄPIENIA ZAPLANOWANE NA WTOREK

Drugi dzień konferencji rozpocznie o godz. 9:00 ks. prof. dr hab. Robert Tyrała, rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, opowieścią o zadaniach i powołaniu chóru według Benedyka XVI. Następnie prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska z Akademii Muzycznej w Gdańsku zaprezentuje „Chóralne oblicze sacrum w „War Requiem” Benjamina Brittena”. Tematem kolejnego wystąpienia będzie natomiast „Światłocień zmierzchu i poranka w wybranych utworach sakralnych Marka Raczyńskiego”, o którym szerzej będzie mówić dr Sławomira Raczyńska z Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Po krótkiej przerwie wykład na temat sacrum jako dominanty w repertuarach, oparty o doświadczenia własne, wygłosi prof. dr hab. Roman Grucza z Akademii Muzycznej w Gdańsku. O godz. 12:15 dr Aneta Majda z Akademii Muzycznej w Gdańsku przybliży zaś temat „Antyfony „O” – źródłem inspiracji chóralnej twórczości a cappella”. Na koniec wydarzenia mgr Marek Rogalski z Akademii Muzycznej w Gdańsku przedstawi temat „Koncert „Missa Ung Gay Bergier” jako przykład przenikania się sacrum z profanum oraz tradycji z nowoczesnością”.

O godz. 13:45 rozpocznie się dyskusja, natomiast na godz. 14:30 zaplanowano zakończenie konferencji.

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj