Do gdyńskiego Nabrzeża Pomorskiego wpłynął w środę „Dar Młodzieży” – szkolny statek Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Fregata wróciła z rejsu ze 118 praktykantami z polskich szkół morskich na pokładzie.
Rzecznik prasowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni Bartosz Tobieński powiedział PAP w środę, że „Dar Młodzieży” przypłynął do Gdyni po dwumiesięcznym rejsie. Fregata wypłynęła 17 marca na rejs do Antwerpii. Na jej pokładzie było 30 praktykantów. Uczniowie w Belgii zeszli na ląd i tam zastąpiło ich 95 Belgów z Antwerp Maritime Academy.
MADERA, HAMBURG I SZTOKHOLM
– Jednostka popłynęła na Maderę i wróciła do Antwerpii. Na pokład weszło wówczas 118. praktykantów ze szkół morskich z Gdańska, Świnoujścia, Szczecina i Kędzierzyna Koźla – dodał Tobieński.
Na początku maja fregata uczestniczyła w święcie miasta w Hamburgu, a następnie popłynęła do Sztokholmu, gdzie brała udział w Dniach Polskiego Dziedzictwa. Tam pokład był otwarty dla zwiedzających. W niedzielę wieczorem „Dar Młodzieży” wypłynął w rejs powrotny do Gdyni, gdzie zawinął w środę.
PRZED STATKIEM PÓŁROCZNY REJS
Teraz jednostka przez tydzień będzie w gdyńskim porcie, a następnie z praktykantami z wydziału mechanicznego i nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wypłynie w półroczny rejs m.in. po basenie Morza Północnego, Bałtyku, do Portugalii i Hiszpanii.
W 100. rocznicę przekroczenia przez polski żaglowiec szkolny z okresu międzywojennego Szkoły Morskiej w Tczewie – STS Lwów równika, również „Dar Młodzieży” przepłynie przez równoleżnik 0°. Z tego powodu, wyjątkowo, rozpoczęcie roku akademickiego nie odbędzie się na fregacie.
HISTORIA „DARU MŁODZIEŻY”
„Dar Młodzieży”, to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników – „Lwowa” – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i „Daru Pomorza” – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.
„Dar Młodzieży” jest równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.
Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4 lipca 1982 roku na „Darze Młodzieży” podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką chrzestną została żona komendanta „Daru Pomorza” kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz. 10 lipca 1982 roku „Dar Młodzieży” wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza.
Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności; jej długość to po pokładzie – 94,2 m, a z bukszprytem – 108,815 m; szerokość – 14 m; zanurzenie – 6,6 m. Wysokość maksymalna wynosi 5,1 m, a powierzchnia żagli – 3 015 m kw.
Posłuchaj materiału naszego reportera:
PAP/mm