Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła nowy wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez gminę Pruszcz Gdański. Pociąg ma omijać wsie Radunica i Rokitnica. Wcześniejszy wariant zakładał przecięcie obu tych miejscowości, przeciwko czemu protestowali mieszkańcy.
Zgodnie z nowym wariantem odcinka Gdańsk-Lipno, przygotowanym przez spółkę CPK, pociąg ominie Radunicę i Rokitnicę od strony północnej. W całości ma także objeżdżać miasto Pruszcz Gdański (co prawda pędząc kilkadziesiąt lub w niektórych miejscach kilkaset metrów od zabudowań, ale w znacznej większości przez tereny niezamieszkałe). Dzięki tym zmianom mieszkańcy unikną przesiedleń i wyburzeń nieruchomości.
– Nastąpi korekta przebiegu linii w rejonie gminy Pruszcz Gdański – potwierdza Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka prasowa spółki CPK. – Rozważane warianty nie przechodzą już w granicach administracyjnych miasta. Omijają też zabudowania we wsiach Rokitnica i Radunica, w związku z czym nie ma kolizji z zabudową. Korekta jest wynikiem uzgodnień z PKP PLK, z którymi współpracujemy w ramach naszych inwestycji.
MIESZKAŃCY: OPTYMISTYCZNIE, ALE Z DYSTANSEM
Realizacja odcinka Gdańsk-Lipno jest obecnie na etapie prac przedprojektowych i studialnych, a to oznacza, że zaprezentowany przebieg także nie jest ostateczny. Ale już teraz mieszkańcy gminy wykazują więcej optymizmu, choć nadal towarzyszy im pewien niepokój.
– To dobra wiadomość, tylko nie mam pewności, czy przez budowę tej trasy nie spadną wartości naszych nieruchomości. Będzie trudno tu mieszkać, a zatem i sprzedać nie będzie łatwo. Obawiamy się hałasu, a podczas samej budowy będzie tu okropny bałagan – mówiła naszemu reporterowi jedna z mieszkanek Radunicy.
– Moim zdaniem ten plan i tak się może jeszcze zmienić. Ale jeżeli rzeczywiście trasa pobiegnie tędy, to i tak będą wywłaszczenia i wyburzenia. Będzie trzeba wybudować drogi techniczne, żeby ciężki sprzęt mógł dojechać – dodaje inny mieszkaniec.
WŁADZE GMINY: JEST LEPIEJ, ALE…
Tematowi kolei dużych prędkości przyglądają się także władze gminy Pruszcz Gdański. Zdaniem wójt Weroniki Chmielowiec zaproponowany wariant jest dla mieszkańców lepszy od poprzedniego.
– Są jednak także mankamenty – zaznacza Weronika Chmielowiec. – Do gminy zgłosiło się już kilku mieszkańców, którym planowana linia przebiega przez działki. Będę chciała zorganizować spotkanie z mieszkańcami i przedstawicielami CPK, żeby ci drudzy mogli pokazać szczegółową mapę oraz wytłumaczyć kwestie związane z wywłaszczeniami i odszkodowaniami.
BĘDĄ KONSULTACJE, ALE NIE WIADOMO JESZCZE, KIEDY
Opublikowany przez spółkę CPK nowy wariant szprychy Gdańsk-Lipno, podobnie jak inne, jest obecnie w fazie analizy. Ten ostateczny, tzw. wariant inwestorski, nie został jeszcze wybrany. Nieznana jest także data konsultacji społecznych.
Po wybudowaniu linii kolejowej CPK przejazd pociągiem z Warszawy do Gdańska zajmie 2 godziny i 5 minut. Obecnie podróż ta trwa o 40 minut dłużej.
Mateusz Czerwiński/raf