Wojewoda wydała pozwolenie na budowę terminala T5 na terenie Baltic Hub

(Fot. mat. pras. Port Gdańsk)

Wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz wydała pozwolenie na budowę terminala przeładunkowego T5 – podał we wtorek Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku. Nowy terminal ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych. Powstanie na wodach zewnętrznych Portu Gdańsk na Zatoce Gdańskiej.

Decyzja wojewody obejmuje pozwolenie na budowę, przebudowę i rozbiórkę w ramach projektowanego terminala kontenerowego T5. Pozwolenie dotyczy budowy m.in.: nabrzeża przeładunkowego, obudowy brzegów, dalb odbojowo-cumowniczych, placów składowych oraz powierzchni komunikacyjnych czy placów parkingowych. W obwieszczeniu wskazano również, że pozwolenie dotyczy wykonania innych robót budowlanych, w tym przebudowy: kanalizacji kablowej, sieci wewnętrznej teletechnicznej, instalacji kanalizacji deszczowej w związku z zaplanowanymi rozbiórkami falochronu brzegowego, placów manewrowych i dróg dojazdowych.

Ponadto w ramach pozwolenia wykonawca będzie mógł dokonać rozbiórek: obudowy brzegu, dalby cumowniczej przy terminalu T1, dróg i fragmentów instalacji elektrycznej oraz teletechnicznej.

BAZA DO BUDOWY FARMY WIATROWEJ NA BAŁTYKU 

Terminal T5, zgodnie z informacjami przetargowymi podanymi przez spółkę Istrana (spółka celowa Baltic Hub), może służyć jako baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych (OWIB; Offshore Wind Installation Base). Terminal ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. Podano, że w tym celu nastąpi zalądowienie akwenu o powierzchni około 21 ha.

T5 ma być wyposażony w nabrzeża cumownicze do importu komponentów dostarczanych statkami oraz do ich eksportu statkami instalacyjnymi (ekspedycja gotowych zestawów elektrowni wiatrowych na farmę), a także rampę Ro-Ro.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym największe kontenerowce świata.

W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU i zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj