Początek prac w grudniu tego roku, pierwsze utrudnienia w ruchu drogowym w drugiej połowie przyszłego – tak według urzędników będzie wyglądało rozpoczęcie remontu linii kolejowej 201 z Gdańska Osowej do Somonina. Wartą półtora miliarda złotych umowę na dobudowę drugiego toru i elektryfikację, także do Kartuz, Polskie Linie Kolejowe podpisały we wrześniu.
Roboty zaczną się od strony Osowej.
– Wszystkie wiadukty będą przebudowywane, począwszy od Barniewic. Główne szlaki komunikacyjne, czyli trasa z Miszewa do Rębiechowa oraz trasa do Leźna przez Pępowo, będą zamknięte. Nie ma możliwości, aby ruch, przynajmniej w tym rejonie, został zachowany. Zostaną zatem wytyczone kilkukilometrowe objazdy. Szacowane jest, że samo wykonanie obiektu drogowego potrwa około czterech do pięciu miesięcy – informuje Wiesław Pałka z Urzędu Gminy w Żukowie.
WĘZEŁ PRZESIADKOWY I PARKINGI
W Żukowie w pierwszej kolejności, prawdopodobnie już od grudnia, ma rozpocząć się budowa przedłużenia ulicy Polnej, zamkniętej z powodu budowy trasy metropolitalnej. Nowy wyjazd z tej ulicy miałby przebiegać na granicy z Pępowem. Droga jest konieczna między innymi po to, aby wozy asenizacyjne nie musiały jeździć do oczyszczalni przez lokalne ulice.
– Chcemy zsynchronizować prace z PKP, by ruch pojazdów asenizacyjnych już nigdy nie wrócił na ulice Polną i 100-lecia Niepodległości. Zależy nam na tym, żeby mieszkańcom nie „fundować” znowu takich sytuacji, jak obecnie – wyjaśnia Wiesław Pałka.
Przedstawiciele samorządu deklarują, że dla korzystających z bajpasu kartuskiego w Żukowie Zachodnim zbudują węzeł przesiadkowy z miejscami parkingowymi. Parkingi mają powstać także przy innych przystankach kolejowych. Rozbudowa tego etapu linii do Kościerzyny potrwa trzy lata.
Sebastian Kwiatkowski/raf





