Mieszkańcy dzielnicy Osowa w Gdańsku mają alternatywny projekt przebudowy ulicy Spacerowej, która prowadzi do Oliwy. Dzięki niemu miałby skrócić się czas przejazdu autobusów na tej zakorkowanej drodze. To odpowiedź na propozycje miasta, które chce wybudować buspas. Zamiast tego mieszkańcy wolą zoptymalizować sygnalizację świetlną, przebudować skrzyżowania i wybudować tunel pod obwodnicą.
Tunel będzie służył do obsługi ruchu pieszych, rowerów i autobusów. Ma połączyć ulicę Jednorożca z przestrzenią dzisiejszego centrum handlowego. Autorem inicjatywy jest Michał Kubicki, mieszkaniec dzielnicy Osowa, urzędnik Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, który zaczynał karierę zawodową w departamencie Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
– Pozostaję z nadzieją, że projekt znajdzie uznanie władz miasta, ponieważ to mieszkańcy Osowej i Oliwy, dwóch szybko rozwijających się dzielnic, zbiorą nisko wiszące owoce tej zmiany, bez tak dużych nakładów finansowych i czasowych na przebudowę – stwierdza Michał Kubicki.
ALTERNATYWNE ROZWIĄZANIE
– Oprócz tego, że nasza propozycja osiąga wszystkie cele postawione przez urząd miasta, czyli przede wszystkim skrócenie czasu przejazdu autobusów, koncepcja przez dogodniejszą lokalizację przystanków przesuwa główny ośrodek komunikacji autobusowej w samo centrum Osowej. Nasz projekt usprawnia również możliwość korzystania z centrum handlowego – dodaje Kubicki.
SYGNALIZACJA ŚWIETLNA
Michał Kubicki ocenia, że istotnym celem byłoby doprowadzanie do tego, aby sygnalizacja świetlna na dzielnicy Osowa wpuszczała na odcinek leśny dokładnie tyle samochodów, ile może w tym samym czasie wypuścić na skrzyżowanie z ulicą Opacką. – Jeśli doprowadzimy do równowagi, to nie powstaną zatory – dodaje.
TRASA ROWEROWA
– Dzięki zaoszczędzeniu ponad 2000 drzew możemy wrócić do rozmowy o ekostradzie rowerowej, będącej wysokiej jakości koncepcją licznie uczęszczanej drogi rowerowej przyjaznej dla 8- i 80-latków. Dzięki temu przesiadka z auta na rower stanie się realnie dostępna i atrakcyjna czasowo dla wszystkich mieszkańców – przekonuje Łukasz Bosowski, mieszkaniec Osowej i wiceprezes Rowerowej Gdyni.
PROPOZYCJE MIASTA
Projekt mieszkańców Osowej wyceniany jest na 60-65 milionów złotych. Zostanie on przedstawiony lokalnym władzom. Z kolei koncepcje miasta to koszt około 100 milionów złotych. Gdańsk ma dwa warianty przebiegu trasy. Pierwszy zakłada, że na całym odcinku od węzła Obwodnicy Trójmiasta do Opackiej w Oliwie dwóm pasom ruchu towarzyszyć mają dwa buspasy. W drugim wariancie od leśniczówki Renuszewo do Oliwy buspas będzie tylko jeden.
Tymon Nieśmiałek/mp





