Porty Morskie będą bardziej przyjazne środowisku. Dostaną milion 700 tysięcy euro z programu Interreg Południowy Bałtyk. W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego podpisano umowę na projekt dekarbonizacji sektora morskiego.
Celem programu jest wspieranie transformacji energetycznej poprzez wdrażanie energii odnawialnej i udostępnianie ekologicznych paliw.
– To jest w naszym interesie ekonomicznym – przekonuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – To sposób na obniżenie kosztów, bo o to przecież chodzi, nie tylko o ideę realizowania krytykowanego powszechnie zielonego ładu w obecnej wersji. To także obniżenie kosztów eksploatacji, obsługi portów i znalezienie takich sposobów, żeby permanentnie towarzyszyła nam troska o stan czystości wód – dodaje.
– W ramach tego projektu mają powstać narzędzia, które m.in. będą mapować wykorzystanie paliw zielonych na całym łańcuchu wartości – tłumaczy Ludwik Szakiel z departamentu rozwoju gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego. – To będzie dotyczyło również wszystkich firm, przedsiębiorstw, które kooperują z dużymi firmami. W ramach projektu współpracujemy z uczelniami, m.in. Uniwersytet Morski jest naszym partnerem. Przewidziano też warsztaty, w które będą zaangażowani studenci – dodaje.
DOFINASOWANIE DLA DWÓCH PROJEKTÓW
Projekt „Dekarbonizacja sektora morskiego i jej wpływ na zieloną transformację energetyczną” otrzymał dofinansowanie w wysokości 1,7 mln euro. Wartość projektu wyniesie ponad 2,1 mln euro.
Projekt „Turystyka konna dla każdego” otrzymał 2 mln euro dofinansowania. Jego całkowita wartość to prawie 2,5 mln euro. Ma on wspierać dostawców usług turystycznych w tworzeniu i promowaniu innowacyjnych ofert, które uczynią jeździectwo dostępnym dla szerszych grup odwiedzających i mieszkańców, a także ograniczyć negatywny wpływ turystyki na środowisko naturalne. Projekt ma również wykreować wizerunek obszaru Południowego Bałtyku jako całorocznej destynacji turystyki konnej, pokonującej barierę sezonowości.
Interreg Południowy Bałtyk 2021-2027 to program współpracy transgranicznej między Polską, Niemcami, Danią, Szwecją i Litwą. Jego celem jest zbudowanie innowacyjnego, zrównoważonego, atrakcyjnego i aktywnego Południowego Bałtyku poprzez działania na rzecz „niebieskiej” i „zielonej” przyszłości. W programie obowiązuje zasada partnerstwa, tzn. projekty muszą być realizowane w partnerstwie podmiotów m.in. dwóch państw członkowskich objętych programem.
Oskar Bąk/mp





