W Porcie Gdańsk podpisano umowy na przebudowę Nabrzeża Wiślanego oraz budowę dużego magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim w ramach pierwszego etapu budowy Gdańskiego Agro Terminalu. W uroczystości wziął udział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który podkreślił, że porty zapewniają bezpieczeństwo gospodarcze, militarne, energetyczne, a także żywnościowe.
– Oprócz inwestycji za ponad 300 milionów złotych w remont nabrzeża, budowę nowego układu komunikacyjnego, dróg i kolei, realizujemy także pierwszą część inwestycji związanej z budową Gdańskiego Agro Terminalu. Jego zdolności przeładunkowe wyniosą o pół miliona ton zboża więcej niż dotychczas – przekazał Marchewka.
Wiceminister podkreślił, że terminal będzie w 100 procentach własnością spółki Port Gdańsk Eksploatacja, która należy do Skarbu Państwa. Jego zdaniem remont nabrzeża, przygotowanie infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i silosów pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe Portu Gdańsk.
WIĘKSZA EFEKTYWNOŚĆ OPERACYJNA
Koszt kompleksowej przebudowy Nabrzeża Wiślanego wyniesie 351 mln zł. Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Szefowa Portu Gdańsk Dorota Pyć podkreśliła, że odporność portu jest budowana poprzez inwestycje.
– To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki. Po zakończeniu budowy będziemy mieli zupełnie inne parametry nabrzeża, co pozwoli nam na większą efektywność operacyjną – wskazała Pyć.
W ramach inwestycji realizowane będą trzy zadania: rozbudowa Nabrzeża Wiślanego, przebudowa układu drogowo-kolejowego dla obiektów do magazynowania i konfekcjonowania cukru przy Nabrzeżu Wiślanym oraz przebudowa układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej.

(fot. Radio Gdańsk/Kuba Kaługa)
KOMPLEKSOWA ROZBUDOWA NABRZEŻA WIŚLANEGO
Realizacja pierwszego zadania, która rozpocznie się w tym miesiącu, będzie polegała na kompleksowej rozbudowie konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 metrów. Projekt zakłada też pogłębienie dna przy nabrzeżu do głębokości technicznej 12 metrów. Projektowana konstrukcja nabrzeża umożliwi poruszanie się po nim nowoczesnego sprzętu portowego obsługującego przeładunki, w tym żurawi samojezdnych. W ramach prac wykonana zostanie również nawierzchnia i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych, szyn poddźwigowych, a także układu torów kolejowych.
Kolejnym zadaniem będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym. W trzecim etapie wykonawca zbuduje m.in. wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
Zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
MAGAZYN PŁASKI NA NABRZEŻU SZCZECIŃSKIM
Budowa magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim jest warte 13,8 milionów złotych. W ramach tego przedsięwzięcia powstanie magazyn o powierzchni 7 tysięcy metrów kwadratowych i pojemności 30 tysięcy ton, który będzie wyposażony w zautomatyzowane systemy załadunku i rozładunku. Infrastruktura zostanie przystosowana zarówno do obsługi transportu kolejowego, jak i drogowego. Projekt zakłada zastosowanie rozwiązań technologicznych, które ograniczają pylenie, zmniejszają ryzyko pożarów oraz chronią jakość przechowywanego zboża.
Następnie ma rozpocząć się drugi etap, czyli budowa zespołu silosów i integracja z infrastrukturą Nabrzeża Wiślanego.
Całkowity koszt budowy terminala Gdańskiego Agro Terminala to 240 milionów złotych, z czego największą część stanowią nakłady na technologię i prace budowlane.
PAP/Kuba Kaługa/mk





