Gdańsk rozpoczyna w Śródmieściu pakiet inwestycji o wartości około 130 milionów złotych. Kompleksowy plan remontów i przebudów dróg stanowi element szerokiego programu inwestycyjnego obejmującego całe miasto.
Pakiet dla Śródmieścia skupi się na najbardziej obciążonych fragmentach układu drogowo-tramwajowego. Dla Gdańska-Południe z kolei będą to inwestycje związane z rozwojem, a dla Portu Gdańsk – z bezpieczeństwem. Działania obejmują też program „lepszych dróg” oraz projekt ul. Spacerowej z buspasem i ekostradą.
NAJWIĘKSZY PROGRAM INWESTYCYJNY OD LAT
Jak podkreślała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, to największy od lat program inwestycyjny, którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców i komfortu poruszania się po centrum miasta.
– Przed nami przebudowa kluczowych skrzyżowań, modernizacja mostów, odnowa torowisk oraz budowa nowych połączeń, które usprawnią codzienne funkcjonowanie Śródmieścia. To ogromne przedsięwzięcie wymaga dobrej koordynacji i cierpliwości, ale jego efekty będą służyć nam wszystkim przez kolejne dekady – mówiła.
Miasto przyjęło strategię, w której kluczowe inwestycje prowadzone są równolegle i skoordynowane w czasie, a nie rozkładane na wiele lat. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie okresu, gdy część infrastruktury pozostaje wyłączona, a także konsolidacja kosztów, racjonalne zaplanowanie objazdów oraz pełniejsze wykorzystanie dostępnych środków zewnętrznych.

(fot. UM Gdańsk)
MAKSYMALNE USPRAWNIENIE PROCESU
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska poinformował, że prace mają rozpocząć się wiosną przyszłego roku. – Wszyscy mamy świadomość, że tak duży program wymaga ogromnego wysiłku – inwestycyjnego, koordynacyjnego – ale też cierpliwości uczestników ruchu, którzy będą musieli zmierzyć się z utrudnieniami. Dlatego wprowadzimy wszystkie dostępne rozwiązania techniczne, by ten proces usprawnić – od pracy na dwie, a tam, gdzie to możliwe, na trzy zmiany, po wykorzystanie nowoczesnych technologii i prefabrykacji, które skracają czas robót – wyjaśniał.
Jak dodaje Grzelak, to nie jeden projekt, a szereg pakietów, które będą przedstawiane w kolejnych tygodniach. Dziś mówimy o pakiecie Śródmieście, ale przygotowywane są również rozwiązania dla południa, zachodu czy dolnego tarasu.

(fot. UM Gdańsk)
KOORDYNACJA PRAC
W Śródmieściu prace obejmą kilka newralgicznych lokalizacji, które w dotychczasowym układzie stanowią elementy najbardziej obciążone eksploatacyjnie oraz podatne na awarie. Węzeł Hucisko, obsługujący w godzinie szczytu do 51 tramwajów na godzinę, wymaga wymiany torowiska, zwrotnic i sieci trakcyjnej. Przed zaplanowanym zamknięciem Huciska zostanie przeprowadzona modernizacja trakcji na skrzyżowaniu 3-go Maja i Nowe Ogrody, aby mogło ono przejąć zwiększony ruch tramwajowy i uniknąć przeciążeń sieci.
Na Podwalu Przedmiejskim przeprowadzona zostanie kompleksowa przebudowa torów, trakcji, peronów, odwodnienia oraz samego mostu nad Starą Motławą. Z uwagi na charakter tego ciągu, jako jednej z głównych arterii miasta, prace obejmą również przebudowę sieci podziemnych – tak aby przywrócony układ był trwały i odporny na wymagania ruchu w kolejnych dekadach.

(graf. UM Gdańsk)
Estakada Okopowa zostanie wzmocniona, naprawione zostaną dylatacje, odwodnienie i bariery. Roboty przy estakadzie będą koordynowane z pracami na Podwalu i mostem, żeby nie prowadzić do powtarzających się wyłączeń jednego miejsca w różnych terminach.
Prace te są planowane i prowadzone z myślą o pełnej integracji z trwającą przebudową Mostu Siennickiego. Jego przywrócenie do ruchu w 2027 roku będzie jednocześnie elementem synchronizacji przywracania wyremontowanego układu komunikacyjnego w kierunku Stogów, Przeróbki i Górek Zachodnich.
mat. pras./aKa





