Samorządowcy z powiatu gdańskiego chcą działać na rzecz poprawy komunikacji w regionie

(fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)

Stworzenie nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, rozbudowa dotychczasowej siatki połączeń autobusowych, a z czasem opracowanie wspólnego biletu dla wszystkich przewoźników. To podstawowe założenia nowo powołanego Związku Powiatowo-Gminnego „Synergia Powiatu Gdańskiego”.

W skład związku weszły wszystkie gminy z terenu powiatu gdańskiego, sam powiat oraz miasto Gdańsk. Odpowiedzialni za tę inicjatywę samorządowcy podkreślają, że taki podmiot ma większe szanse na powodzenie w przypadku ubiegania się o środki m.in. z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

ZTM GDAŃSK, ALBATROSY I PKS-Y

Pierwszym krokiem na drodze do lepszego transportu zbiorowego ma być dopracowany system informacji pasażerskiej. Chodzi o to, by na elektronicznych tablicach zlokalizowanych na przystankach pojawiały się nie tylko dane dotyczące pojazdów ZTM Gdańsk, ale także popularnych Albatrosów i PKS-ów (organizatorem obu przewozów jest powiat gdański).

– Nie chodzi o to, żeby na każdym przystanku pojawiła się taka tablica, bo to niemożliwe ze względu na finanse. Chcemy jednak, by elektroniczne punkty pojawiły się na tych przystankach, gdzie odnotowywany jest największy ruch pasażerski – mówi Janusz Staniszewski z wydziału komunikacji starostwa powiatowego w Pruszczu Gdańskim.

Obecnie elektroniczny rozkład jazdy w Pruszczu Gdańskim dostępny jest na przystankach: Krótka-Dom Wiedemanna i Rondo Kaszubskie.

ROZBUDOWA DOTYCHCZASOWEJ SIATKI POŁĄCZEŃ I WSPÓLNY BILET

Urzędnicy ze starostwa powiatowego dodają, że niepełnym sukcesem jest dodanie obu publicznych przewoźników do popularnych aplikacji mobilnych: jakdojade i kiedyprzyjedzie. Kolejnym krokiem ma być rozbudowa dotychczasowej siatki połączeń. Związek powiatowo-gminny ma pozyskać środki z FRPA dla 14, a być może nawet 17 linii autobusowych. Organizacja już teraz prowadzi rozmowy na temat przedłużenia niektórych połączeń do powiatów kartuskiego i starogardzkiego. Podstawą, jak zapewniają urzędnicy, ma być dotarcie transportu zbiorowego nie tylko do miast gminnych, ale także odległych, mniejszych miejscowości.

– Dopełnieniem tych starań będzie utworzenie wspólnego biletu. Najpierw jednak trzeba dopracować całą siatkę połączeń. Chodzi oczywiście o finanse. Wspólny bilet będzie uzależniony od przebytej drogi i wspólnych rozliczeń za wozokilometry między różnymi organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Przed nami jeszcze sporo rozmów – dodaje Janusz Staniszewski.

Na razie trudno określić, czy jest szansa na wydłużenie połączeń autobusów ZTM do dalszych zakątków powiatu gdańskiego. Obecnie pojazdy te najdalej docierają do Wiślinki, Rotmanki i Będzieszyna. Jak podkreślają urzędnicy, dłuższa trasa przekłada się na większą liczbę pojazdów na trasie, a to na samym starcie rozmów z przewoźnikiem podnosi koszt wozokilometra.

PRACA U PODSTAW

Związek ma stanowić przykład efektywnej współpracy między samorządami powiatowym, gminnym i miejskim. Celem nadrzędnym ma być podnoszenie komfortu pasażera.

– Będziemy mieli szansę, żeby w końcu prawidłowo skoordynować te połączenia. To będą działania u podstaw. Zaczynamy planowanie całej siatki połączeń od samego początku, żeby zaopiekować się możliwie największą liczbą mieszkańców. Mamy nadzieję, że po wielu latach uda się pozbyć białych plam komunikacyjnych, których na terenie powiatu gdańskiego jest jeszcze kilka – mówi Weronika Wróbel, wicestarosta powiatu gdańskiego i prezes Związku Powiatowo-Gminnego.

Wicestarosta dodaje, że w przyszłym roku pasażerowie najprawdopodobniej nie zobaczą jeszcze dużych zmian, mimo że organizatorem przewozów będzie już związek. Ma to być czas testowy, podczas którego weryfikowane będą różne rozwiązania

SZERSZA STRATEGIA

Jak uważa Weronika Chmielowiec, wójt gminy Pruszcz Gdański, będąca wiceprezesem zarządu, brakuje połączeń międzygminnych.

– Naczelnym hasłem związku jest integracja. Chodzi o to, żeby zmienić sytuację, w której wiele gmin samodzielnie ustala sobie reguły gry, nie biorąc pod uwagę szerszej strategii. Warto zauważyć, że duży podmiot może zdecydowanie więcej. Dostrzegamy duży potencjał, żeby walczyć o duże środki – podkreśla.

W przyszłości związek nie wyklucza ubiegania się o środki na zakup zeroemisyjnego taboru.

WŁADZE

We wtorek odbyło się pierwsze posiedzenie zgromadzenia związku, podczas którego powołano władze:

  • Zgromadzenie:
    • Przewodniczący : Jarosław Karnath, starosta powiatu gdańskiego
    • Wiceprzewodniczący: Maciej Urbanek, wójt gminy Pszczółki
  • Zarząd Związku
    • Prezes: Weronika Wróbel, wicestarosta powiatu gdańskiego
    • Wiceprezes: Weronika Chmielowiec, wójt gminy Pruszcz Gdański
    • Członek: Dawid Pietrucha, wójt gminy Cedry Wielkie
  • Komisja Rewizyjna
    • Przewodnicząca: Monika Ficek, wójt gminy Suchy Dąb
    • Wiceprzewodniczący: Włodzimierz Michalski, wójt gminy Przywidz
    • Członek: Marek Goliński, wójt gminy Kolbudy

W 2025 roku powiat gdański uzyskał dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w wysokości 5 551 498 złotych na realizację przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dofinansowanie obejmuje łącznie 14 linii autobusowych, obsługiwanych przez dwóch operatorów. Jak informuje starostwo powiatowe w Pruszczu Gdańskim, łączna praca eksploatacyjna wynosi 1 850 499 kilometrów, natomiast łączna kwota deficytu – 11 914 673 złotych.

Mateusz Czerwiński/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj