Kilkanaście miesięcy zajmie opracowanie dokumentacji dla budowy drugiego wyjazdu kolejowego z Portu Gdańsk. PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA w Kapitanacie Portu Północnego podpisały porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury dostępowej do głębokowodnych terminali przeładunkowych portu zlokalizowanych na wyspie Stogi.
Jak podkreśla wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, alternatywna trasa zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo krytycznej infrastruktury.
– Efektem finalnym ma być zwiększenie udziału kolei i skracanie czasu przejazdu, bo ma to kluczowe znaczenie dla logistyki. W perspektywie trzech następnych lat widzimy możliwość skrócenia czasu przejazdu pociągu kontenerowego z Gdańska na Śląsk do siedmiu godzin – przekonuje wiceminister Malepszak.

Piotr Malepszak (Fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)
W ubiegłym roku w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 77 milionów ton ładunków. W tym, do końca października, było to już przeszło 66 milionów ton.
– Jeśli uda się utrzymać ten trend, zbliżymy się do 80 milionów – szacuje Dorota Pyć, prezes portu. – To bardzo dobry wynik. Przeładunki węgla spadają, wypełniamy tę lukę przeładunkami drobnicy skonteneryzowanej i paliw – dodaje.
Dokładny przebieg nowej linii kolejowej ustalą projektanci. Nieoficjalnie mówi się o kierunku wschodnim, w okolicach powstającego terminalu gazowego.
Posłuchaj materiału naszego reportera:
Mateusz Czerwiński/ua





