Budowa linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej ma zapewnić sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji inwestycji. Jak zapewnia PKP PLK, stworzy również nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części woj. pomorskiego. W 2025 roku zostaną ogłoszone pierwsze przetargi na realizację prac budowlanych.
Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
– Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania – informuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. – We wrześniu 2023 r. odebraliśmy koncepcję programowo – przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę. W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania – dodaje.
Pierwsze przetargi na prace budowlane mają zostać ogłoszone jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.
PLK zapewnia, że realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.
Dokumentację projektową realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska i Transprojekt Gdański za kwotę 52,19 mln zł netto. Dodajmy, że w ramach podpisanego w październiku tego roku Paktu kolejowego dla Pomorza, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały m.in. gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby oraz na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork, w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej obiektom energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
oprac. ar