Ryszard Świlski o nacjonalizacji kolei, PKM i gdyńskim lotnisku

– Polityka rządu w sprawie kolei się zmieni – mówił Ryszard Świlski w Rozmowie Kontrolowanej. – Będą zmiany w Przewozach Regionalnych. Jak to będzie wyglądało, nie wiem. Myślę, że może nawet dojść do nacjonalizacja kolei.
Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego z Platformy Obywatelskiej w audycji Rozmowa Kontrolowana mówił także o lotnisku w Gdyni oraz Polskiej Koli Metropolitalnej.

LOTNISKO W KOSAKOWIE

Jak przyznał w rozmowie z Agnieszką Michajłow, decyzja o budowie lotniska w Gdyni była decyzją prezydenta miasta Wojciecha Szczurka. – Ja byłbym zwolennikiem, by prezydent inwestował w lotnisko, którego jest współwłaścicielem, czyli w Rębiechowie – przyznał Ryszard Świlski. – Dwa lotniska w Trójmieście nie są potrzebne. Mamy się zrzucić i przekazać Gdyni sto milionów budżetowi Gdyni? W ramach czego? Dzisiaj nie widzę takiej możliwości – mówił w Radiu Gdańsk.

OBWODNICA TRÓJMIASTA

Marcin Horała twierdzi, że jest szansa, by Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej została wpisana do programu dróg krajowych. Nie omieszkał on także skrytykować władz PO, które nie zrobiły nic, żeby ta droga nie była lokalną.

– Słowa krytyki słyszę ciągle – mówił Ryszard Świlski. – Ten problem nie został zrealizowany, to prawda. Kiedy mówimy o OPAT i że mogliśmy to zrobić sami wcześniej, to jest przepychanie się. Ja zwracam uwagę na inny problem. Problem z wyprowadzeniem towarów z portu.

LINIA 201 LEKARSTWEM

Ryszard Świlski twierdzi, że rozwiązaniem problemu wywożenia towarów z portu jest linia 201. – Wybudowanie dwóch torów na tej linii i jej elektryfikacja byłaby rozwiązaniem. Jeżeli nie zostanie rozpoczęty projekt, to nie wyprowadzimy towarów z portu gdyńskiego.

NACJONALIZACJA KOLEI?

Wicemarszałek województwa pomorskiego, Ryszard Świlski mówił, że zmieni się polityka rządu w sprawie kolei. – Nastąpią zmiany w przewozach regionalnych. Jak to będzie wyglądało, nie wiem. Myślę, że nastąpi nacjonalizacja kolei. Państwo przejmie wszelkie obowiązki związane z ruchem ponadregionalnym. IC będzie spółka komercyjną, nie wiem jak będzie wyglądała rola Przewozów Regionalnych. Jeżeli SKM zostanie w grupie PKP, to też nie wiem jaką właściciel podejmie decyzję, bo my nie jesteśmy właścicielem większościowym SKM, a chcieliśmy być.

– Teraz państwo przejmie obowiązki przewoźnika – kontynuował Ryszard Świlski. – Nie wiem jak to będzie wyglądało. My chcieliśmy integracji systemu kolejowego na Pomorzu. Może powoli się to udawało, ale było światełko w tunelu. Po zapowiedziach ministerstwa nie wiem jaki będzie plan związany z przewozami pasażerskimi w całym kraju. Dzisiaj szkody dla pasażerów nie będzie. My wydajemy ponad sto milionów złotych na ruch pasażerski w aglomeracji, nie tylko w regionie. Podjęliśmy decyzje dotyczące inwestycji kolejowych, już nie mówię o drogowych. Chcemy robić swoje.

POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA

Wszyscy się liczyli z tym, że Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie komercyjnym sukcesem. Jednak bywają godziny, w których kolejki wożą znikomą liczbę pasażerów. – To usługa publiczna, która będzie zawsze dotowana. PKM nigdy nie miała być projektem komercyjnym – przyznał Ryszard Świlski. – Planujemy zmiany w rozkładzie jazdy. Nie możemy puścić pociągów jeden po drugim, tak jak by się nam chciało. Jeździmy po określonej linii wpinając się, nie bez kozery powiedziałem o linii 201. Są momenty w Żukowie, Kartuzach gdzie pasażerowie stoją, a nie siedzą w pociągu, bo jest aż takie zapotrzebowanie. Dziennie jeździ ponad 151 pociągów PKM. 30 z nich jedzie do Gdańska, do Kartuz. I to są już potężne potoki podróżnych przy węzłach przesiadkowych. Integracja z ZKM będzie następowała. Trójmiasto jest przesycone możliwościami transportowymi, PKM ma być dopełnieniem – dodał polityk.

KOLEJNE PRZYSTANKI PKM

Kolejne przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostaną uruchomione prawdopodobnie w połowie 2017 roku. – Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion zostaną oddane do użytku w czerwcu 2017 roku, jeżeli nie będzie żadnych przeszkód środowiskowych. Porozumieliśmy się z PKP, co do współfinansowania części zadania – podsumował Ryszard Świlski w Radiu Gdańsk.

Anna Polcyn
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj