Wkrótce premiera kolejnej gry IPN. Magdalena Hajduk: „Projekt dotyczy Powstania Warszawskiego”

(Fot. IPN)

W sierpniu odbędzie się premiera kolejnej gry Instytutu Pamięci Narodowej. Projekt będzie dotyczyć Powstania Warszawskiego – mówiła w Radiu Gdańsk Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej.

Prowadzący rozmowę Michał Pacześniak nawiązał do nagrody, która trafiła do Instytutu Pamięci Narodowej. Podczas gali Plebiscytu Wydarzenie Historyczne Roku za takie wydarzenie w kategorii „Edukacja” uznano projekt „Gra szyfrów”, firmowany przez IPN.

– Emocje powoli opadają, byliśmy zaszczyceni tą nagrodą. W ubiegłym roku, kiedy „Gra Szyfrów” została wpisana w projekt „Gry w edukacji” przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, to było apogeum szczęścia, jakie mogło spotkać twórców gry, która ma dotrzeć do polskich uczniów. Wtedy pomyślałam, że nic więcej nas nie zaskoczy i nie uszczęśliwi, ale okazało się, że Wydarzenie Historyczne Roku nas zaszczyciło. Jesteśmy dumni, że nasz projekt został doceniony – podkreślała Hajduk.

– Do ostatniej chwili byliśmy przekonani, że się nie uda. Mieliśmy naprawdę bogatą konkurencję, ale widzimy, jak rośnie zainteresowanie „Grą szyfrów”. To projekt gamingowy, który z jednej strony posiada walory rozrywkowe, a z drugiej edukacyjne. To doceniają nauczyciele i edukatorzy nie tylko z Polski. Projekt „Gra szyfrów” dostępny jest bezpłatnie na platformie Steam, a także w cyfrowej bibliotece Ministerstwa Edukacji i Nauki – wyjaśniła.

Jak zapowiedziała Hajduk, w najbliższych miesiącach odbędą się premiery dwóch kolejnych gier Instytutu Pamięci Narodowej. Jedna z nich planowana jest na sierpień.

– Na razie nie będę zdradzać jej dokładnej nazwy. Jeśli chodzi o obszar projektu, który będzie miał premierę w październiku, będzie on traktować o lotnikach polskich. Ten, który będzie miał premierę w sierpniu, będzie dotyczyć Powstania Warszawskiego – mówiła.

Dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej przybliżyła także projekt „Mobilny Przystanek Historia Przyszłości” oraz opowiedziała o wsparciu dla nauczycieli. – Rozpoczęliśmy Mobilny Przystanek Historia Przyszłości od Olsztyna, teraz zakończył swoją dostępność w Gdańsku. Łącznie odwiedziło go ponad 2 tys. młodych osób. I nauczyciele, i uczniowie, byli zachwyceni. Wniosek jest taki sam, jak w przypadku poprzedniego projektu: nauczyciele nie mogli wyciągnąć uczniów z tej immersyjnej lekcji historii – zaznaczyła.

– W bibliotece cyfrowej MEiN są dostępne gotowe scenariusze lekcji oparte o „Grę szyfrów”, ale też quizy edukacyjne, które mają zweryfikować wiedzę po odbyciu takiej lekcji. Bardzo chętnie są słuchane audycje, które zostały nagrane, by oswoić nauczycieli z technologią. Przygotowując tego typu projekty musimy wspierać edukatorów, by oswoić ich z technologiami takimi jak wirtualna rzeczywistość – oceniła „Gość Dnia Radia Gdańsk”.

Hajduk mówiła także o możliwym wykorzystaniu sztucznej inteligencji w służbie edukacji. Jak zapowiedziała, Instytut Pamięci Narodowej przygotowuje związany z tym projekt.

– Mamy w planach przygotowanie projektu, który będzie opierać się wyłącznie o petabajty danych Instytutu Pamięci Narodowej. Zbudowanie pluginu do gotowych rozwiązań sztucznej inteligencji to trudna sprawa. Na razie rozpisujemy ten projekt, sprawdzamy możliwości. Musimy podjąć dialog technologiczny z firmami, które będą chciały się tego podjąć – tłumaczyła.

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj