„Bez diagnozy nie ma leczenia”. O komunikacji lekarza z pacjentem

– Komunikacja lekarza z pacjentem przekłada się na cały proces diagnostyczno-leczniczy. Żeby móc postawić dobrą diagnozę, musimy skutecznie komunikować się z pacjentem, żeby dowiedzieć się od niego jak najwięcej. Dopiero potem, na jego podstawie możemy zlecić celowane badania, postawić diagnozę i rozpocząć leczenie – mówi dr Dagmara Wiewiórkowska-Garczewska, geriatra.


– Wizyty seniorów są diametralnie inne niż wizyty osób młodszych, które przychodzą z konkretnym problemem i chcą uzyskać informacje na temat swojego schorzenia – tłumaczy dr Wiewiórkowska-Garczewska. Lekarka wyjaśnia, że w przypadku seniorów schorzenia zazwyczaj są bardzo liczne, a historia choroby często sięga wielu lat wstecz.

DLACZEGO WIZYTA SENIORA U LEKARZA JEST TRUDNA?

– Bardzo ważne jest umiejętne zadanie pytania seniorowi – podkreśla geriatra – Osoby starsze mają więcej chorób. Gdy pacjentowi dolega np. nadciśnienie, cukrzyca i zmiany zwyrodnieniowe stawów, zapytany przez lekarza o powód wizyty, skupi się na bólu – dodaje.

Jednak w chwili wizyty, dolegliwości bólowe mogą nie być najpoważniejszym problemem, kluczowa jest umiejętność dotarcia do prawdziwych zagrożeń dla życia pacjenta.

– Na tym polega trudność. Osoba starsza często nie mówi wprost po co jest ta wizyta – mówi doktor.

WARTO ROBIĆ NOTATKI I PRZEMYŚLEĆ WIZYTĘ

Przygotowania do wizyty u lekarza? Gdy dolega nam wiele chorób i prowadzimy obserwację swojego stanu zdrowia – to bardzo dobre rozwiązanie. Usprawnia komunikację pomiędzy lekarzem a pacjentem, zwłaszcza, gdy informacji, które chcemy przekazać jest dużo, a czas wizyty – ograniczony.

Do gabinetu lekarskiego zawsze można wejść z opiekunem. Dla starszych osób, które mają problemy z zapamiętaniem wszystkich porad lekarskich, czasami jest to jedyne rozwiązanie. Warto znaleźć lekarza, z którym zbudujemy nić porozumienia i zaufania. To recepta na udane leczenie.

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj