W 1922 roku powstała stocznia w Gdyni. Ze zmiennym szczęściem dotrwała do II wojny światowej, kiedy przejęli ją Niemcy i produkowali tu nawet okręty podwodne. Po odbudowie ze zniszczeń wojennych, przedsiębiorstwo zaczęło rozwijać produkcję. Od 1950 roku nosiło nazwę Stocznia im. Komuny Paryskiej, a po transformacji ustrojowej obowiązywała nazwa Stocznia Gdynia. Wybudowano tu ponad 600 statków. Jednak z końcem maja 2009 roku ogłoszono upadłość i rozpoczęła się sprzedaż majątku zakładu.
Przyczynami upadku gdyńskiej stoczni oraz porównaniem jej losów do historii stoczni Uljanik w chorwackiej Puli zajęła się międzynarodowa grupa naukowców. Efektem ich pracy jest książka „Dwie Stocznie. Budowa statków od socjalizmu do Unii Europejskiej”. W audycji głos zabiera jeden z sześciu autorów (jedyny Polak i jedyny przedstawiciel Europy Środkowo-Wschodniej) socjolog dr Piotr Filipkowski.
Książka w języku polskim ukazała się dzięki Wydawnictwu Uniwersytetu Gdańskiego i Muzeum Miasta Gdyni.
Posłuchaj audycji:
Marzena Bakowska/mk





