„Nie ma głupich pytań”. Nauka powinna być przystępna dla każdego

W audycji „Świat Nowych Mediów” rozmawialiśmy z Katarzyną SiuzdakKatarzyną Grochowską, naukowczyniami z Instytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk, które tworzą treści na instagramowym koncie Science Mission. To projekt popularyzujący naukę w przystępny sposób.

Twórczynie Science Mission podkreśliły, że kluczowym elementem przyswajalności nauki w Internecie jest prosty, zrozumiały język oraz stosowanie przykładów z życia codziennego. Dzieliły się doświadczeniami związanymi z przygotowywaniem treści – od researchu naukowego, przez tworzenie scenariusza, po montaż i dodawanie efektów wizualnych. Podkreślono, że chociaż formaty są krótkie, to każda produkcja wymaga wielu godzin pracy, aby treści były rzetelne i ciekawe dla odbiorców.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Katarzyna Siuzdak (@science_mission)

Ważnym tematem były interakcje z widzami i odbiorcami treści. Twórczynie angażują swoją społeczność poprzez quizy, odpowiedzi na pytania i organizację eksperymentów, które widzowie mogą powtarzać w domu. Zwróciliśmy uwagę na fakt, że nauka w Internecie budzi emocje, często wywołując polaryzację opinii. Wspomniano o wyzwaniach związanych z walką z fake newsami i clickbaitowymi treściami, które bywają bardziej atrakcyjne, choć mniej rzetelne.

Więcej o Science Mission TUTAJ, a stronę Instytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk znajdą Państwo TUTAJ.

Kogo warto obserwować w Internecie, a kto mówi o nauce:

W trakcie rozmowy padają nazwy profili, które warto obserwować:

Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziecie TUTAJ. Podobne tematy związane z Internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci”, odcinki archiwalne są dostępne TUTAJ.

Posłuchaj audycji:

Odtwarzacz plików dźwiękowych

Filip Jędruch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj