Trzy wyjątkowe dzieła, jeden spektakl i jeden element wspólny. Opera Bałtycka zaprasza na premierę

– Wychodząc z założenia, że opera to przede wszystkim przeżycie duchowe, z okazji 70-lecia istnienia pragniemy przedstawić naszej publiczności przegląd estetyk i tematów, których zróżnicowanie pozwoli pokazać kunszt artystyczny wszystkich zespołów Opery Bałtyckiej – informuje dyrekcja Opery Bałtyckiej i zaprasza na premierowy spektakl operowo-baletowy 23 i 24 kwietnia 2021 r. w formule online.

Opera Bałtycka świętowała 70-lecie istnienia w 2020 roku. Spektakl składający się z trzech jednoaktówek z muzyką wybitnych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku – Arthura Honeggera, Igora Strawińskiego i Claude’a Debussy’ego – miał pojawić się na scenie w czerwcu ubiegłego roku. Niestety pandemiczna rzeczywistość pozmieniała plany. Premierę przełożono, ale późniejszy termin, jesienny, znów został odwołany. Najbliższy kwietniowy może zostać utrzymany tylko w formule online.

Transmisję zarejestrowanego wcześniej spektaklu obejrzymy w piątek, 23 kwietnia o godz. 19:00 oraz w sobotę, 24 kwietnia o godz. 18:00. Bilety w cenie 25 zł.

MIŁOŚĆ

Co łączy starotestamentową historię o Judycie, pogańskie „Święto wiosny” i przypowieść o synu marnotrawnym? – Przede wszystkim miłość. Matczyna, bohaterska, poddańcza, heroiczna, czysta, nieuświadomiona. Trzy na pozór odrębne historie opowiedziane zostaną językiem teatru tańca i teatru operowego. Realizatorzy sięgają po dzieła największych kompozytorów XX wieku, interpretując je w sposób odpowiadający aktualnej rzeczywistości – czytamy w zapowiedzi spektaklu.

Dobór tych dzieł nie jest nowym pomysłem. – Jako pierwszy dokonał go już kilkadziesiąt lat temu, dla Teatru Wielkiego w Warszawie, Henryk Czyż, wybitna postać sztuki XX-wieku: kompozytor, dyrygent, literat, animator życia muzycznego i pedagog – tłumaczy Anna Niwińska z Opery Bałtyckiej. Stąd na plakatach gdańskiej premiery dopisek „Tribute to Henryk Czyż”.

CREME DE LA CREME

Do uczniów maestro Czyża, gdy w latach 1980-1995 prowadził klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej w Warszawie, należał m.in.: José Maria Florêncio, który objął kierownictwo muzyczne wydarzenia.

– O muzyce, której posłuchamy w piątek, José Maria Florêncio mówi crème de la crème muzyki XX wieku – mówi Anna Niwińska. – Tego wieczoru czeka nas cała plejada operowych emocji: miłość, oczekiwanie, nadzieja, wybaczenie.
Oprócz emocji i niezwykłej muzyki, czeka nas również wiele artystycznych niespodzianek m.in. w „Synu marnotrawnym” na scenie pojawi się, wraz z córką, Izabela Sokołowska-Boulton, zastępczyni kierownika baletu Opery Bałtyckiej. W innej niż zwykle roli pojawi się też kierownik baletu Wojciech Warszawski – dodaje.

Operowe części: „Judytę” i „Syna marnotrawnego” wyreżyserował Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Opery Bałtyckiej, a choreografię do baletu „Święto wiosny” i „Judyty” opracowała wybitna tancerka i choreografka Ewa Wycichowska.


oprac. ap

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj