W czwartek, we wczesnych godzinach rannych pierwszy pociąg towarowy przejechał po oddanym właśnie do użytku moście kolejowym nad Martwą Wisłą w Gdańsku – podaje Portalmorski.pl.
Nowy obiekt jest kluczowy dla sprawnej obsługi gdańskiego portu, m.in. z tego powodu, że przystosowany jest do ruchu kolejowego po dwóch torach.
BUDOWA NOWYCH ELEMENTÓW
Jednym z planów rozwojowych gdańskiego portu jest modernizacja linii kolejowej nr 226 na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. W ramach inwestycji, której koszt szacuje się na 370 mln zł, przewidziano wymianę sieci trakcyjnej, modernizację i budowę torów, a także budowę i przebudowę obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów oraz dwóch nowych nastawni (Stacja Gdańsk Olszynka i Port Gdańsk Północ).
– Prace modernizacyjne na linii 226 odbywają się zgodnie z planem. Mosty i przepusty na linii zostały już ukończone, co oznacza, że ruch może odbywać się po dwóch torach – informuje portalmorski.pl, Karol Jakubowski z PKP PLK S.A.
125 METRÓW I 2 TYSIĄCE TON
Najbardziej spektakularną częścią inwestycji była budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Mierząca 125,5 metra konstrukcja waży ponad 2 tysiące ton. Te parametry sprawiają, że jest to najcięższy tego typu obiekt w Polsce. Most zaprojektowano na najwyższą klasę obciążenia kolejowego i przewidywaną prędkość pociągów nawet do 120 km/h.
72 stalowe elementy mostu powstały w Hucie Pokój w Rudzie Śląskiej, a łączone były ze sobą na nabrzeżu gdyńskiej stoczni Nauta. Całość została przetransportowana na specjalnej barce, drogą wodną na Martwą Wisłę, gdzie most został ostatecznie złożony. Średnia waga jednego elementu to 28 ton.
WIDOWISKOWA OPERACJA
Niezwykle widowiskowa część operacji – podnoszenie łuków i montaż podparć tymczasowych – odbyła się między 24 a 29 czerwca 2015 roku. Kolejny etap – spawanie łuków – trwał od 1 do 12 lipca 2015 roku. Na koniec zaplanowano przeniesienie konstrukcji na podpory docelowe.
Nowy obiekt usprawni transport towarów koleją oraz zwiększy konkurencyjność gdańskiego portu. Pociągi pojadą nie tylko szybciej, ale będą mogły również wieźć cięższe ładunki. Dwutorowy wiadukt zwiększy również przepustowość, nawet do 200. pociągów na dobę. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie także bezpieczeństwo, którego nie gwarantował położony w sąsiedztwie ponad 100-letni most, po którym do tej pory odbywał się ruch pociągów. Koszt budowy oddanego do użytku wiaduktu to 35 mln zł.
POPRAWA ŻEGLUGI RZECZNEJ
Nowy most nad Martwą Wisłą wpłynie pozytywnie także na żeglugę rzeczną. Dzięki zastosowaniu dwóch podpór, zamiast dotychczasowych trzech, tor wodny poszerzy się z 11 metrów do 50 metrów. Dodatkowo wysokość nowej konstrukcji – blisko 9 metrów nad lustrem wody – pozwoli na przepływanie wyższych jednostek.
– Po uruchomieniu połączeń z wykorzystaniem nowego mostu nastąpi kolejny etap modernizacji, czyli budowa drugiego nowego toru oraz demontaż starego wiaduktu nad Martwą Wisłą – dodaje Karol Jakubowski z PKP PLK S.A.
Anna Moczydłowska/portalmorski.pl