ZKM Gdynia rozpoczął w sobotę testy nowych trolejbusów Solaris Trollino 12M, które mogą pokonać nawet kilkadziesiąt kilometrów bez podłączenia do prądu. Wiele wskazuje na to, że już w przyszłym roku Gdynia będzie aplikować o środki unijne na kolejne tego typu trolejbusy. 16 kwietnia wyruszyły w miasto cztery nowe trolejbusy Solaris Trollino 12M, które mogą przejechać nawet do 35 kilometrów bez bezpośredniego podłączenia do źródła prądu.
REWOLUCJA DLA GDYŃSKIEJ KOMUNIKACJI
Szczęśliwcami, którzy jako pierwsi mogli skorzystać z nowych pojazdów, były osoby, które wygrały wcześniej konkurs na Facebooku organizowany przez gdyński ZKM. Trolejbusy dojechały do Oksywia, dawną trasą linii nr 28.
PROBLEMEM KRÓTKI CZAS DZIAŁANIA BATERII
To kolejne tego typu trolejbusy na gdyńskich drogach. Jednak do niedawna problemem takich elektrobusów był krótki czas działania ich baterii. W posiadaniu Gdyni są pojazdy „na baterie”, dzięki którym trolejbusy są w stanie przejechać do 5 km bez zasilania.
Nowe nabytki posiadają baterie litowo-jonowe, co pozwala na tradycyjne liniowe (a nie jak to było dotąd jedynie awaryjne) przejazdy bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej. Ich ładowanie trwa ok. 40 minut, a koszt jednego to 1,7 miliona złotych. Według producenta pojazdy mogą przejechać ok. 20 kilometrów, jednak w praktyce może to być znacznie większa ilość.
OBSŁUGUJĄ LINIĘ 21, A W PRZYSZŁYM ROKU POJADĄ NA…
Aktualnie Gdynia jest w posiadaniu 6 tego typu trolejbusów. Za rok miasto zamierza wnioskować o zakup kolejnych – także przegubowych. Pojazdy już jeżdżą na linii 21 na Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II w GdyniW 2017 roku mają jeździć również na Osiedle Fikakowo.