„Alkohol dla nieletnich? Ja tego nie kupuję!”. W Gdańsku rusza kolejna kampania antyalkoholowa

Ponad 75 proc. polskich uczniów w wieku 12-17 lat ma za sobą już pierwsze doświadczenia związane ze spożywaniem alkoholu – tak wynika z ostatnich badań CBOS.

W Gdańsku ruszyła kolejna, już 15., odsłona kampanii informacyjno-edukacyjnej „Młodość bez procentów”. W mieście, w komunikacji miejskiej pojawią się plakaty, a w sieci udostępniony zostanie klip edukacyjny, w którym udział wzięła młodzież z XX LO w Gdańsku i Maciej „Gleba” Florek, popularny tancerz.

PROCENTY NA KAŻDEJ IMPREZIE

Nasza reporterka rozmawiała z Dagmarą Wiśniewską, 19-latką, która wzięła udział w kampanii. Jak mówi dziewczyna, alkohol na imprezach to rzecz nagminna.

– To bardzo ważne, by z perspektywy młodej osoby, przekazywać rówieśnikom i młodszym osobom, że nie warto jest pić alkoholu i stosować innych używek, bo to niszczy organizm. Nie jest to łatwe, dużo osób spożywa alkohol i jest gotowych kupować go innym, młodszym – opowiada.

Polski nastolatek, który pierwszy raz sięga po alkohol ma nieco ponad 13 lat. Z kolei moment pierwszego upicia się przypada na wiek 14 lat i 9 miesięcy.

ALKOHOL PRZED OSIEMNASTKĄ

– Prawie 70 proc. rodziców zgadza się ze stwierdzeniem, że młody człowiek i tak spróbuje alkoholu jeszcze przed 18. rokiem życia. Dlatego ponad 46 proc. woli „profilaktycznie”, poczęstować nastolatka czymś mocniejszym w domu – mówi Agata Konieczna z Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.

Jak wynika z gdańskim badań (ESPAD) przeprowadzonych w ubiegłym roku, prawie 80 proc gimnazjalistów miało już pierwszy kontakt z alkoholem. W przypadku młodzieży ponadgimnazjalnej alkohol piło już ponad 92 proc. uczniów.

– Ważne, by dawać im alternatywę do spędzania wolnego czasu. Mamy mnóstwo pracy nad tym, by zmienić postrzeganie imprez. Trzeba szukać takich rozwiązań, które sprawią, że następne pokolenia nie będą miały tego dylematu – dodaje Maciej Florek.

To już 15 odsłona kampanii „Młodość bez procentów” w Gdańsku. Kampania skierowana jest zarówno do młodzieży, jak i do dorosłych.

 

Ewelina Potocka/amo

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj