Koniec ze staniem w korkach na Karwiny i Dąbrowę. „Ruszamy z budową jak najszybciej”

Do końca lipca przyszłego roku powstaną dwa nowe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. W czwartek podpisano umowę na budowę.
W ramach inwestycji na każdym z przystanków powstaną dwa jednokrawędziowe perony o długości ponad 160 metrów. Oprócz schodów będą też windy oraz dodatkowe wiaty szklane na peronach. By umożliwić pasażerom przejście, między peronami na przystanku Gdynia Karwiny wybudowana zostanie kładka, a na przystanku Gdynia Stadion tunel.

ŁATWIEJSZY DOJAZD DO KARWIN

– Do dziś mieliśmy siedem przystanków w Gdańsku i jeden przystanek końcowy w Gdyni Głównej. To sprawiało, że dla gdynian była to oferta mało atrakcyjna. W tej chwili bardzo gęsto zamieszkały obszar Karwin, Dąbrowy, Wielkiego i Małego Kacka zyska przystanek w Karwinach i to otworzy możliwości dojeżdżania zarówno do Gdańska, jak i do Gdyni koleją, a więc z ominięciem bardzo uciążliwych korków – zaznacza Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

– Z budową ruszamy jak najszybciej, ponieważ mamy dość krótki termin realizacji. Prace nie będą szczególnie uciążliwe dla samych mieszkańców. Ewentualnie uciążliwości mogą pojawić się jedynie na samej linii kolejowej – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex SA, wykonawca inwestycji.

Koszt inwestycji to 25,5 miliona złotych. 85 proc. środków pochodzi z funduszy unijnych, 4,5 mln zł dofinansowała Gdynia, a 2,5 mln zł PKP PLK, która zrealizuje i sfinansuje budowę tzw. splotu torowego (umożliwi on przejazd pociągom towarowym).

PRZYSTANEK NA WZGÓRZU ŚW. MAKSYMILIANA?

Jak zaznacza wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski, są szanse, że w ciągu najbliższych pięciu lat powstanie również kolejny gdyński przystanek PKM, na Wzgórzu św. Maksymiliana. – W związku z tym, że mamy pewnego rodzaju oszczędności po przetargach na przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, na to, by kompleksowo podejść do trzeciego przystanku w Gdyni. Chodzi o Wzgórze św. Maksymiliana, a więc stację, która wydaje się niezbędna na linii PKM do Gdyni. Myślę, że rozpoczniemy już prace rzeczywiste nad tą inwestycję, bo projekt związany z tym przystankiem już jest – mówi.

WĘZEŁ INTEGRACYJNY NA KARWINACH

Ponadto do końca 2017 roku powstać ma projekt dużego węzła integracyjnego na Karwinach. W jego ramach powstaną parkingi dla samochodów, rowerów, ścieżki rowerowe, bus pasy. Wstępny koszt inwestycji, która jest koniecznym uzupełnieniem przystanku PKM Gdynia Karwiny, to 55 mln złotych. Ma on powstać do końca 2019 roku.

Ewelina Potocka/mich
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj