Węzeł Kowale w ciągu trójmiejskiej obwodnicy zostanie rozbudowany. List intencyjny w tej sprawie podpisali marszałek województwa, przedstawiciele Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska.
Planowana inwestycja obejmuje rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę dróg tak zwanych zbiorczo-rozprowadzających od węzła Południe do węzła Szadółki oraz rozbudowę drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ulicą Nową Świętokrzyską.
KONIECZNA ROZBUDOWA
– Tereny po obu stronach obwodnicy bardzo szybko się zabudowują. Powstają nowe osiedla mieszkaniowe, inwestują tam firmy. Jesteśmy zdeterminowani, żeby zrealizować tę inwestycję, by rozwiązać problemy komunikacyjne – mówi marszałek Mieczysław Struk. – Mamy nadzieję, że zachęci to też Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, by cały odcinek od węzła Szadółki aż po Kowale zmodernizować, upraszczając zjazdy i wjazdy na obwodnicę.
– Ta rozbudowa jest konieczna – wyjaśnia wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak. – Za chwilę przepustowość tych dróg będzie znikoma. Dla gminy Pruszcz to ma znaczenie w kontekście rozbudowy Borkowa. W krótkim czasie liczba mieszkańców zwiększyła się kilkakrotnie. Teraz mieszka tam około trzech tysięcy osób. To też kwestia zapewnienia im bezpieczeństwa – dodaje.
W inwestycję włączyła się też gmina Kolbudy. – Czekaliśmy na tę inicjatywę. Nie mamy wyjścia. 90 procent mieszkańców gminy pracuje i uczy się w aglomeracji. Większość z nich jeździ drogą 221. Kierowcy się wściekają, bo tracą dużo czasu stojąc w korkach. Musimy to zmienić – zaznacza wójt Leszek Grombala.
Sygnatariusze listu intencyjnego zaznaczają, że rozbudowa węzła jest bardzo potrzebna. Fot. UMWP/S. Lewandowski
DUŻE ZMIANY
Zarząd Dróg Wojewódzkich zamierza ogłosić przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej. – Plany są takie, że droga 221 od granicy Gdańska do ronda w Jankowie (na skrzyżowaniu Staropolskiej i Ordynackiej) zostanie poszerzona do dwóch pasów ruchu w obydwu kierunkach. Powstanie nowy wiadukt nad obwodnicą. Przewidujemy też przebudowę drogi ekspresowej S6 do trzech pasów w każdym kierunku. Powstaną także nowe drogi zbiorczo-rozprowadzające, by łatwiej można było dojechać do drogi ekspresowej – mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Grzegorz Stachowiak.
Gdańsk będzie starał się pozyskać inwestora zewnętrznego. – Chodzi głównie o drogi dojazdowe do obwodnicy. Prowadzimy już rozmowy, by przekonać inwestorów, że te trasy to też ich interes – tłumaczy wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski. – Teraz jest decyzja po stronie GDDKiA, która musi dać zielone światło do rozbudowy fragmentu S6. Traktujemy to też jako rozwój gospodarczy miasta. Bez zrealizowania tych zadań, nie uda się rozwijać tych terenów.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu roku.
Joanna Stankiewicz/mili