Linia kolejowa z Ustki do Szczecinka będzie wyremontowana. Samorządowcy się cieszą, ale…

203 miliony złotych kosztować ma modernizacja linii kolejowej 405 z Ustki do Szczecinka. Samorządowcy cieszą się, że PKP PLK ogłosiły w końcu przetarg na remont, ale narzekają, że kolejarze nie wzięli pod uwagę ich wniosków dotyczących inwestycji. PKP Polskie Linie Kolejowe planują, że modernizacja pozwoli na skrócenie czasu przejazdu na odcinku 100 km o około 12 minut.

DOBRZE, ŻE SĄ ZMIANY, ALE…

Pociągi pasażerskie mają pojechać 100km/h, towarowe 80 km/h. W dwudziestu miejscach mają powstać zmodernizowane oraz nowe przystanki.

– Cieszy nas, że PKP coś robi, ale odrzucono większość naszych wniosków, w tym o elektryfikację tej linii – mówi wiceprezydent Słupska Marek Biernacki.

Podkreśla, że nie wzięto pod uwagę lokalizacji drugiego przystanku w strefie ekonomicznej. – Będzie jeden koło aquaparku i Słupskiego Inkubatora Technologicznego, ale w naszej opinii drugi półtora kilometra dalej jest zasadny. Powstają tam zakłady dla kilku tysięcy pracowników i na pewno kolej na tym by zyskała. Nie uwzględniono również postulatu Kobylnicy oraz władz Ustki o modernizacji bocznicy do portu. Zamiast tego zbędny jest naszym zdaniem budowany od zera przystanek Ustka-Zachód. Przystanek i linia do portu po zachodniej stronie w zupełności załatwiłyby sprawę. Będziemy jeszcze apelować o zmianę tych ustaleń – mówi wiceprezydent Biernacki.

CO SIĘ ZMIENI?

Tymczasem rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec poinformował, że „rewitalizacja linii obejmie wymianę wyeksploatowanych torów, przebudowę 47 obiektów inżynieryjnych, w tym między innymi: 8 wiaduktów, 4 mostów, 32 przepustów. Zbudowane będzie nowe wygodne przejście pod torami w miejscowości Kępice i wyremontowane przejście w Miastku. W dwudziestu lokalizacjach, między innymi na stacjach Miastko i Ustka oraz przystankach kolejowych Słosinko, Biesowice, Gałęzinowo czy Mokrzyca podróżni zyskają wygodne perony, nowe oświetlenie, wiaty i ławki zapewniające lepszą obsługę”.

Dzięki pracom lepsza ma być także dostępność do kolei dla osób o organicznej sprawności ruchowej. Planowane jest podwyższenie peronów oraz montaż pochylni ułatwiających wejście na nie. Powstaną także dwa nowe przystanki: Słupsk Strefa i Ustka Osiedle, które ułatwią korzystanie z kolei mieszkańcom nowych osiedli. Wydłużenie linii do przystanku Ustka Osiedle pozwoli między innymi turystom na dojazd jeszcze bliżej plaż. Obiekty będą oświetlone i wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne, a perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym ułatwią ścieżki dotykowe.

KONIEC ZA PONAD TRZY LATA

Na stronie kurierkolejowy.eu czytamy także, że „na trasie między Szczecinkiem a Ustką przebudowane zostaną 53 przejazdy kolejowo – drogowe. Zaplanowano także nowe mijanki – wyposażone w stacyjne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które usprawnią prowadzenie i przejazd pociągów. Te działania wpłyną na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym”.

Modernizacja ma potrwać do roku 2020. Pierwsze roboty budowlane mają rozpocząć się już w przyszłym roku.

Przemysław Woś/mar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj