„To kluczowa decyzja dla dużej części Pomorza”. Po remoncie tej linii pociągi mają znacznie przyspieszyć

Będą dwa tory na linii kolejowej Słupsk-Gdynia. Po dwóch latach prac PKP PLK podjęto decyzję w sprawie modernizacji trasy 202.

Geometria torów ma w przyszłości pozwalać pociągom osiągać prędkość nawet do 200 km/h.

DUŻE ZMIANY

Prace będą podzielone na cztery etapy. Od Gdyni Chyloni do Wejherowa obecna infrastruktura zostanie odnowiona tak, by pociągi mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h. Od Wejherowa do Słupska powstanie drugi tor. Powstaną nowe przystanki, stacje i posterunki ruchu. Przebudowane zostaną układy torów na stacjach Gdynia Chylonia, Rumia Janowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork, Pogorzelice, Damnica, Potęgowo, Jezierzyce i Słupsk.

W Redzie opracowano dodatkowy wariant układu torowego dla relacji w kierunku Hel-Reda-Gdynia. Na całości trasy linia ma być przystosowana do prędkości pociągów pasażerskich 160 km/h, a docelowo nawet 200 km/h.

„KLUCZOWA DECYZJA”

„Układ geometryczny torów szlakowych i zasadniczych ma być przystosowany do prędkości 200 km/h – dla towarowych 160 km/h – od stacji Lębork do kilometra 126. Z kolei na dobudowywanym torze oraz na odcinkach miejscowej przebudowy toru istniejącego – od kilometra 126 do stacji Słupsk – 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Na torze istniejącym, tym nie poddawanym przebudowie, maksymalne prędkości dla wszystkich kategorii ruchu pozostają bez zmian i wynosić będą 120 km/h. Przebudowany zostanie układ torowy dla stacji i posterunków ruchu: Pogorzelice, Potęgowo, Damnica, Jezierzyce Słupskie (jak dla linii dwutorowych. Na ostatnim odcinku od stacji Słupsk do przystanku w Kobylnicy układ geometryczny wszystkich torów szlakowych i głównych zasadniczych należy przystosować do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych”- pisze Rynek Kolejowy, który jako pierwszy opublikował informację w tej sprawie.

Tak zwany stary tor na odcinku od Lęborka do Słupska ma być sukcesywnie wymieniany. Być może uda się to nawet do końca modernizacji całej linii 202. – Moim zdaniem to kluczowa decyzja PKP PLK dla dużej części Pomorza. Sukces na pewno. Z mojego doświadczenia wynika, że prace po etapie projektowym i przetargu powinny ruszyć najpóźniej za trzy lata. Całość zamówienia i projektu podzielono na cztery etapy, by łatwiej można było udzielić zamówienia różnym wykonawcom. To może znacznie przyspieszyć zakończenie inwestycji – mówi Michał Szymajda, dziennikarz Rynku Kolejowego.

Modernizacja ma się zakończyć najpóźniej w 2023 roku.

 

Przemysław Woś/mili

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj