Źle oznakowane przejazdy, drzewa zasłaniające tory, dzikie przejścia. Krytyczny raport NIK

przejazdy-wypadki-na-kolei-rys1

Najwyższa Izba Kontroli krytycznie o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych. Ponad połowa z nich nie była utrzymana we właściwym stanie technicznym – czytamy w raporcie.

Najwięcej kłopotów jest z oznakowaniem przejazdów. Przeszło 70 procent z nich nie miało odpowiednich znaków albo były one niekompletne lub nieczytelne.

Kolejarzom oberwało się też za drogi dojazdowe do takich skrzyżowań. Połowa z nich miała złą nawierzchnię, a przydrożne drzewa i krzewy ograniczały możliwości zauważenia nadjeżdżających pociągów.

ZASTRZEŻENIA DO SKM

Kontrolerzy oceniali też kładki i przejścia podziemne. W przypadku tych drugich zastrzeżenia były między innymi do trójmiejskiej SKM, gdzie w kilku przypadkach zabrakło pięcioletnich kontroli tych obiektów. Kontrolujący wskazali też na cztery dzikie przejścia przez tory, nie zidentyfikowane przez SOK.

Fot. NIK

Według statystyk to na przejazdach i przejściach kolejowych dochodzi do blisko 33 procent wypadków na kolei. Corocznie na przejazdach ginie około 50 osób, a około 35 zostaje ciężko rannych.

Cały raport NIK można przeczytać >>> TUTAJ.


ODPOWIEDŹ SKM

Do naszego artykułu odnieśli się przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej. Podkreślają, że wszelkie usterki i nieprawidłowości zostały już usunięte.

W nawiązaniu do materiału, zamieszczonego dnia 30 stycznia 2017 r, w serwisie internetowym Radia Gdańsk, pt.: „Źle oznakowane przejazdy, drzewa zasłaniające tory, dzikie przejścia. Krytyczny raport NIK” – uprzejmie informuję, że podtytuł „Zastrzeżenia do SKM” – jest krzywdzący dla Spółki ponieważ wymienione w nim uwagi w przeważającej części nie dotyczą PKP SKM w Trójmieście.

PKP SKM była objęta kontrolą Najwyższej Izby Kontroli w ramach ogólnopolskiej kontroli zarządców kolejowych. NIK w przekazanym Spółce wystąpieniu pokontrolnym ocenił pozytywnie działalność Spółki w kontrolowanym obszarze, wskazując drobne nieprawidłowości z zaleceniem ich usunięcia, co zostało wykonane. Odnośnie uwag NIK do przejść podziemnych zarządzanych przez Spółkę, PKP SKM niezwłocznie usunęła wszelkie nieprawidłowości.

Nasza spółka na zarządzanej linii kolejowej nr 250 od Gdańska Śródmieścia do Rumi Janowa posiada jeden przejazd kolejowy kategorii D, służący wyłącznie dla dojazdu do Stacji Postojowej Gdynia Cisowa. Organ kontrolny nie zgłosił żadnych uwag do tego przejazdu.

W nawiązaniu do przedstawionej tabeli, która została umieszczona pod omawianym tekstem, informujemy, że jedynym przejściem w poziomie szyn jakim zarządza PKP SKM, jest przejście dla pieszych na przystanku osobowym Gdańsk Zaspa. W historii funkcjonowania Spółki nie odnotowano na nim żadnego wypadku. Jego stan techniczny również nie budzi zastrzeżeń i spełnia ono wszystkie wymogi bezpieczeństwa kolejowego.

Przywołany materiał opatrzono zdjęciem przedstawiającym pociąg PKP SKM przejeżdżający przez przejazd innego zarządcy, a ten właśnie kontekst użycia wizerunku naszego taboru sugeruje, odpowiedzialność naszej spółki za zaistniałą niebezpieczną sytuację, za którą PKP SKM w żadnym razie nie może odpowiadać.

Dalej w materiale autor odnosi się do braku pięcioletnich kontroli kładek i przejść podziemnych. Kontrola NIK nie stwierdziła nieprawidłowości w odniesieniu do kładek, jako elementu infrastruktury zarządzanej przez PKP SKM. Odnośnie uwag do przejść podziemnych, Spółka w wyznaczonym terminie przeprowadziła wymagane przeglądy pięcioletnie, usunęła wszelkie nieprawidłowości. Niezależnie od braku przeglądów pięcioletnich – Spółka dokonywała wymaganych prawem budowlanym przeglądów rocznych – co znalazło odzwierciedlenie w dokumentacji z kontroli NIK.

Odnośnie przywołanego na końcu materiału tematu dotyczącego „dzikich przejść”, należy jednoznacznie stwierdzić, że powstają one na skutek samowolnego naruszania prawa przez osoby trzecie. Linia kolejowa nr 250, której zarządcą jest Spółka PKP SKM o długości 31 kilometrów na odcinku Gdańsk Śródmieście – Rumia Janowo przebiega przez obszary miejskie o bardzo wysokiej gęstości zaludnienia, a jednocześnie co wymaga podkreślenia równolegle do niej przebiega linia kolejowa nr 202 innego zarządcy. W związku z powyższym, pragniemy zapewnić, że na bieżąco Straż Ochrony Kolei obu zarządców monitoruje teren kolejowy, a pojawiające się „dzikie przejścia” w różnych lokalizacjach tych linii są eliminowane. Ujawnione przez organ kontrolny – NIK, cztery nowe „dzikie przejścia” zostały objęte nadzorem SOK SKM. W takie miejsca zawsze kierowane są patrole SOK SKM, które w okresie objętym kontrolą tj. rok 2015 i w pierwszej połowie roku 2016 podejmowały czynności skutkujące nałożeniem 103 mandatów karnych, oraz skierowanie 48 wniosków do właściwych sądów.

Sebastian Kwiatkowski/mich

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj