Powstanie drugi tor na linii kolejowej Słupsk-Gdynia. Łącznie z kwestionowanym odcinkiem

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że obcięcie środków na inwestycję nie spowoduje zaniechania modernizacji w zapowiedzianym kształcie. Resort obniżył wartość projektu z dwóch miliardów do miliarda trzystu dwudziestu milionów. To efekt zastrzeżeń co do potrzeby dobudowania drugiego toru Inicjatywy JASPERS, która ocenia unijne projekty.

Ministerstwo odpowiedziało na pytania i wątpliwości posłanki PiS Jolanty Szczypińskiej. Resort Infrastruktury podkreśla jednak, że zostanie zaprojektowana przebudowa z budową drugiego toru na linii Słupsk-Gdynia wraz z kwestionowanym odcinkiem Słupsk-Lębork. Druga nitka torów powstanie jednak jednak wyłącznie ze środków krajowych.

– W ramach modernizacji linii nr 202 jako optymalny wybrano wariant dwutorowy na całym odcinku Słupsk-Lębork. Jednak Inicjatywa JASPERS, dokonująca oceny projektu w trakcie ubiegania się o środki UE, zgłosiła wątpliwości co do zasadności budowy drugiego toru na odcinku Lębork-Słupsk. W tej sytuacji dążenie do budowy drugiego toru ze środków UE mogłoby opóźnić lub nawet uniemożliwić realizację tego projektu. Pomimo oceny Inicjatywy JASPERS, PKP PLK zamierza zmodernizować linię nr 202 w układzie dwutorowym. Planowane jest wyłączenie z finansowania UE kosztów związanych z dobudową drugiego toru. Szczegóły dotyczące finansowania inwestycji oraz zakres inwestycji przewidziany do wsparcia ze środków UE, będą opracowywane równolegle do prac projektowych. Dodatkowe środki na realizację teko projektu są planowane z oszczędności wygenerowanych w ramach pozostałych zadań z KPK – informuje Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel.

OPTYMIZM, ALE TEŻ NIEDOWIERZANIE

Władze Słupska podkreślają, że modernizacja linii 202 jest jednym z kluczowych projektów dla rozwoju miasta.

– W Słupsku de facto zbiegają się cztery inwestycje kolejowe. To modernizacja linii 405 Ustka-Szczecinek, która już się rozpoczęła, budowa węzła transportowego, budowa nowego dworca kolejowego w Słupsku oraz właśnie modernizacja linii 202 Słupsk-Gdynia. Jest bardzo ważne, aby powstał drugi tor, bo to pozwoli zwiększyć przepustowość tej linii dla pociągów dalekobieżnych oraz lokalnych, w tym SKM. Będziemy tego pilnować i nadal o to zabiegać, mam nadzieję, że to nie jest tylko wybieg PKP PLK, by tę inwestycje przełożyć na święty nigdy – mówi wiceprezydent Słupska Marek Biernacki.

Projekt przebudowy ma powstać do końca tego roku. Zmodernizowana, dwutorowa linia kolejowa Słupsk-Gdynia ma być gotowa do roku 2023.

Przemysław Woś/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj